Kjell Aukrusts verden

av (forfatter) og Anders Heger (redaktør).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202663551

EAN 9788202663551

Genre Humor

Omtalt person Kjell Aukrust

Selv om jeg ikke er like begeistrer for alt av Aukrust, og da tenker jeg på Flåklypa universet, så er det som å komme hjem å lese det han skrev, fint å se tegningene og det han malte. Jeg har storkost meg. Selv om jeg har lest det meste i boken før i hans samlede verker i bokhylla. I utvalget til Anders Heger får man noe i tillegg. Tegninger med farger. En bonusbok med Hegers presentasjoner.

Særlig var det et fint gjensyn i den mørke tida vi er i. Det er så morsomt, så lunt og så rikt. Jeg er enig i en anmelder som siteres her hos forlaget:

«Sjelden har en kost seg slik med ei bok til anmeldelse. Hadde jeg vært helseminister, ville jeg på dagen sørget for at det lå minst ett eksemplar hos fastleger og helseinstitusjoner over det ganske land. Dette er ren motgift til dysterheten, for ikke å si dystopien, som i dag plager oss. [...]

• "Aukrust i hundre! - en hyllest til Kjell Aukrust" av Haakon W. Isachsen
  • "Hypp - hesten i eventyr, myter og folketro fra hele verden" av Tor Åge Bringsværd
  • "Du grøne, glitrande - ei hyllest til juletreet" av Oddgeir Bruaset
  • "True blood - kokebok" av Gianna Sobol
  • "Alle nonner drar - språk på ville veier" av Georg Kjøll
  • "Femti planter som endret historiens gang" av Bill Laws
  • "Nomino - historia om norske stadnavn" av Gøril Grov Sørdal
  • "Kjell Aukrust - en biografi" av Sigmund Løvåsen
  • "Ukraina - grenselandet mellom øst og vest" av Morten Strand
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Finland 1918 - den finske borgerkrigen og nordmennene som var vitne til den" av Morten Jentoft
  • "Flatøybok - bind 1" av Torgrim Titlestad