Kjærlighetskvaler

Schibsted 2012 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Romanserien utspiller seg i Lafjorden i Vest-Finnmark på begynnelsen av 1900-tallet. Den 18 år gamle Maria er den eldste datteren av fire i en fattig familie. Faren Anton er stort sett på sjøen, mens moren passer dyrene og de små jordlappene deres. Livet er hardt, men de er stolte av det de har. Maria har fått en unik mulighet til å gjøre livet bedre for familien: Hun er doktorens assistent og drømmer om å bli sykepleierske. Men Maria drømmer også om den store kjærligheten. Da hun blir forlovet med den kjekke, staute Isak, tror hun de skal være sammen for alltid, men så dukker den mystiske, vakre Gabriel opp i bygda.

Elida frykter det verste da hun oppdager en inntrenger i huset. Kan det være Solveigs overfallsmann? Hallvard planlegger en hyggelig overraskelse for Elida. Imens gjør Solveig sitt beste for å skape nye intriger …

Forlag Schibsted

Serie Gabriels hus (16)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Finnmark

Lafjorden i desember måned 1913 - selv om alle steller til jul, er det jammen nok dramatikk å spore i bygda. Overfalllsmannen, eller skal man si kvinnen, blir omsider tatt. Solveig og Tales oppførsel eskalerer - men også mellom hovedpersonene er det vanskelig. En liten fotnote: På skolen synger de Luciasangen denne julen, men det kan se ut som om den ikke var skrevet slik som den omtales, ennå, i 1913.

Vi mænneska e heldigvis laga sånn at vi kan elske flere.

Når ei dør lokkes, åpnes ei anna.

Du må gi dæ sjøl tid til å bearbeide sorgen. Det høres kanskje ut somen floskel, men med tia vil Sorga letne og bli til å bære, til å leve med.

[...]Den kjærligheta, den kjærligheta! Det er sterke følelsa i sving når den blir trua.

• "Besatt" av Bente Sandberg
  • "Grottens hemmelighet" av Bente Sandberg