Kjærlighetsfragmentet

Pelikanen 2020 Innbundet

Kjærlighetsfragmentet utspiller seg en gang i nær framtid, i en verden hvor man blir tildelt sin alder etter omfattende helsesjekker. For mange er livet sentrert rundt å holde alderen sin nede, gjennom trening, kosthold og en livsførsel som gagner samfunnet. Så godt som all aktivitet har blitt institusjonalisert, livet slik vi kjenner det har nesten helt opphørt.

Men det finnes sprekker, det finnes åpninger mot noe annet, og det er mot dem hovedpersonen Lava retter sin oppmerksomhet. Etter et havarert ekteskap bor hun alene på en gård, samtidig som hun jobber på to ulike omsorgsinstitusjoner. Kjærlighetsfragmentet er hennes fortelling, som dypest sett handler om kjærlighet, omsorg og kjærlighetens kår i et fullstendig gjennomsiktig samfunn. Og om dyrene som har begynt å oppføre seg annerledes.

Cathrine Knudsen (f. 1970) sine to siste romaner, Manuell (2014) og Den siste hjelperen (2018), mottok begge strålende kritikker og Manuell ble av kritikere beskrevet som et endelig gjennombrudd. I 2017 mottok Knudsen Stig Sæterbakkens minnepris for et forfatterskap med "overbevisende litterære kvaliteter, originalitet og mot til å skape sine egne prosjekter". Kjærlighetsfragmentet er Knudsens sjette roman.

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2020