Kjærlighetsdikt på bunnen av elva

dikt

Tiden 2011 E-bok

Blant temaene i diktsamlingen er kjærlighetsforhold og minnene etter en far som døde. Dette er forfatterens fjerde bok, og hans første diktsamling.

Kjærlighetsdikt på bunnen av elva er en diktsamling hvor et kjærlighetsforhold, en far som er død og skriving står sentralt. Historier og myterDiktene har en sterk stedlig forankring. Jeget omgir seg med et gjenkjennelig landskap sør i Norge med grantrær, kirkespir og kyr, han besøker blant annet Bø og Lifjell, og bader i "Ti tusen år / gamle jettegryter". For jeget er dette barndommens og slektens landskap, og minner og familiehistorie blir vevd sammen med stedets historier og myter; som det sunkne slaveskipet Fredensborg fra 1700-tallet og uhyret i Seljordsvannet. Poetisk blikkDiktene skaper en inntrengende atmosfære. Med sitt usedvanlige og sterke billedspråk skriver Heivoll frem en sfære hvor tid og rom oppheves. Det finnes et poetisk blikk her som sprenger seg ut mot grensene for den menneskelige verden, ut mot noe som vanskelig kan beskrives direkte - det kan være mørkets, de dødes og de gales sfære - det er i hvert fall unektelig noe annet. Snarere enn noe utelukkende skremmende, fremstår denne sfæren som noe nesten trygt, noe vi trekkes mot. I dette lyset - eller snarere mørket - får bokas kjærlighetsdimensjon en usedvanlig kraft..

Forlag Tiden

ISBN13 9788205416055