Kjærlighetens bøddel og andre fortellinger fra psykoterapien

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Pax 2007 Heftet

Forfatteren er psykiater og har skrevet ti historier om pasienter som har gått i psykoterapi hos ham. Det er snakk om hverdagsproblemer som etter legens mening går ned til eksistensens grunnfjell. Historiene legger vekt på å skildre hvordan behandleren går inn i den terapeutiske prosessen.

"Kjærlighetens bøddel" inneholder fortellingene om ti pasienter som har gått i terapi hos Yalom. De kom til ham for å få hjelp med de vanlige problemene i hverdagslivet: ensomhet, selvforakt, impotens, migrene, seksuelle tvangsforestillinger, overvekt, høyt blodtrykk, sorg, en tærende opptatthet av kjærlighet, humørsyke eller depresjon. Likevel avslørte terapien at disse hverdagsproblemene hadde dype røtter, røtter som strakte seg helt ned til tilværelsens grunnfjell. Yalom forteller effektivt og følsomt om den enkelte pasients historie. Han viser også hvordan behandleren selv inngår i den terapeutiske prosessen, fordi behandleren alltid er berørt både av pasientens lidelse og personlighet.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2007

A nightmare is a failed dream, a dream that, by not "handling" anxiety, has failed in its role as the guardian of sleep.

Det er høyst foruroligende å oppdage at virkelighet er en illusjon og i beste fall en demokratisering av persepsjoner, bygget på de tilstedeværendes konsensus.

Dette er de bøkene jeg kjøpte på de nevnte forlags bakgårdssalg torsdag 9.9. Prisene varierte fra 60,- til 30,-

bare til eget bruk

Her en samling favorittbøker gjennom tidene - alt fra Fifty shades til Dostojevskij. Alt av litteratur som har gitt meg god underholdning er på denne listen! Mener personlig - etter å ha lest en del, at det enkle kan være svært bra.

• "Religion og psykiatri" av Irvin D. Yalom
  • "Terapiens gave - åpent brev til en ny generasjon terapeuter og deres pasienter" av Irvin D. Yalom
  • "Hver dag - litt nærmere" av Irvin D. Yalom
  • "Mamma og meningen med livet - terapeutiske fortellinger" av Irvin D. Yalom