Kjærligheten har sitt eget språk

en mors fortelling

Kagge 2017 Innbundet

Tordis Ørjasæter har fylt 90. Hun er mor til tre. Sønnen Dag Tore er psykisk utviklings- hemmet. Dette er en bok om livet med Dag Tore, om hvordan kjærligheten må finne nye veier når ordene ikke kommer.

«Møkkabil,» sier Dag Tore, eller «slapp av» eller - «vanskelig». Tordis Ørjasæters sønn mangler språk utenom noen ganske få ord. I denne modige og bevegende memoarboka gir hun et innblikk i hvordan livet med Dag Tore har vært, på godt og vondt. Og hun gir ham ordet i en del kapitler som nettopp tar utgangspunkt i hva Dag Tore pleier å si og i situasjoner han bruker disse ordene. Deretter forteller hun selv om hvordan det har vært i de ulike livsfasene med Dag Tore og familien. I alt dekker fortellingen et tidsrom fra 1950-tallet til i dag og byr på mange innsikter om viktige endringer i norsk omsorgsvesen. «Dette har vært den vanskeligste boken for meg å skrive noen sinne,» sier Ørjasæter. «Men kanskje derfor; også den viktigste.»

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788248920656

EAN 9788248920656

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Tordis Ørjasæter

Man blir ikke voksen før man har greid å ikke lenger bebreide sine foreldre.... Vi kan trenge en alderdom til å tenke gjennom våre liv

Han [mannen min] tok de vanskelige områdene bort fra min barndom. Kravene til lydighet og snillhet, angsten som satt i meg fra barndommen løftet han fra meg. Han syntes jeg var god nok, til og med vakker nok

• "Nini Roll Anker - en kvinne i tiden" av Tordis Ørjasæter
  • "Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet - et eventyr" av Märtha Louise
  • "De første dagene" av Maja Lunde
  • "Malurtveien 10 - roman" av Maria Sand
  • "Inni er vi alltid unge - aldringsmeditasjoner" av Sissel Gran
  • "Ut og stjæle lesere - håndbok i fortellekunst" av Henrik H. Langeland
  • "Redd deg selv, lille hjerte - roman" av Wencke Mühleisen
  • "Ut av skyggene - den lange veien mot likestilling for innvandrerkvinner" av Shazia Majid
  • "Langsomt lukker jeg døren" av Linda Olsson
  • "Solegget" av Elsa Beskow
  • "De siste kjærtegn - roman" av Kjersti Anfinnsen
  • "Eg er ein annan - roman" av Jon Fosse