Kjærlighet er et valg

fra medavhengighet til ansvar for eget liv

av (forfatter), Frank Minirth (forfatter), Paul Meier (forfatter) og Terje Landro (gjendikter).

Luther 2003 Heftet

Uten at vi er klar over det, kan de bånd vi har til foreldrene våre bli til bindinger eller lenker. For noen er disse bindingene så sterke at de hemmer livskvaliteten og livsutfoldelsen. I denne hjelp-til-selvhjelpboka leder forfatterne leseren gjennom et landskap som for mange begynner med et kaos av følelser, tanker og forestillinger. Leseren får hjelp til å sortere i dette virvaret og finne sammenhengen i sitt liv. Boka gir konkrete råd på veien mot frigjøring fra bindinger og medavhengighet til et liv med egne valg.

Mange mennesker sliter med et uklart og negativt selvbilde. Forfatterne av denne boken viser hvordan vårt selvbilde i stor grad er påvirket av vårt foreldrebilde, og hvordan dette i sin tur påvirker vårt gudsbilde. Det sentrale begrepet i boken er medavhengighet. Dette handler om hvordan båndene til våre nærmeste kan bli til usunne bindinger som gjør oss ufrie i forhold til oss selv, til andre mennesker og til Gud. Hensikten med denne boken er å gi leseren en forståelse av hva medavhengighet er, hvilke faktorer som skaper og opprettholder den og hvordan man kan erfare gjenopprettelse.

Forlag Luther

Utgivelsesår 2003

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Kjærlighetens fem språk - hvordan uttrykke hjertevarme overfor den du er glad i" av Gary Chapman
  • "Uro - en reise i det moderne selvet" av Finn Skårderud
  • "Skammen - roman" av Bergljot Hobæk Haff