Kjæresten

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Romanen stiller spørsmål om makt og underkastelse og om kvinner og menn i dagens Sverige, og handler om Karin som er kjæreste med gangsteren John. Nå sitter hun i huset han har kjøpt til henne, med forbud mot å gå ut. Mens hun venter på at han skal komme tilbake, tenker hun på hva som har drevet henne og på prisen hun må betale for å ha valgt en mann som forsørger seg på vold og lyssky virksomhet.

En roman fra et gangstermiljø
en cool og klok roman om makt og underkastelse, fra et perspektiv denne tematikken sjelden skildres fra, nemlig kvinnens.

Før han gikk den morgenen, tok John på seg nye treningsklær og nye joggesko. Karin fikk en mobiltelefon med kontantkort. Klær og samtaler det ikke er mulig å spore. Vi ses snart, sa han, men ikke når. Alle kjærestene hun hadde hatt før John, sa at de skulle ta vare på henne, men John kjøpte et jævla hus og plasserte henne der. Nå er hun nok en gang alene og venter på ham, ensom og med forbud mot å gå ut -- sånn er det alltid når han er på en av jobbene sine. Hvorfor har hun forelsket seg i en mann som forsørger seg på vold og lyssky virksomhet? Hun tenker på hva som har drevet henne, på prisen hun må betale, og om hun virkelig har valgt rett. Samtidig ser hun venninnene feste og sladre og gi henne små glimt av verden utenfor
sånn kunne livet vært.Kjæresten er en roman som under sin kalde overflate og sitt dvelende språk, stiller sylskarpe spørsmål om makt og underkastelse og om kvinner og menn i dagens Sverige.

ISBN13 9788205396708

EAN 9788205396708