Kjære Osama

av (forfatter) og Tore Aurstad (oversetter).

Damm 2006 Heftet

Fortelleren lar sitt raseri få utløp i et åpent brev til Osama Bin Laden. Etter at familien hennes er blitt drept, forsøker hun å komme seg ut av fortvilelsen og et samfunn som er styrt av frykt og egosentrisme. Det er ei fortelling hvor personlige svik reflekterer nasjonale svik, og hvor det britiske klassesystemet viser seg som ei tikkende bombe.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788204127853

EAN 9788204127853

Omtalt sted London

Tross de frustrerende lite sympatiske karakterene, kan jeg ikke si at jeg ikke likte «Kjære Osama». Til det er den uforglemmelig og magnetisk godt skrevet. Karakterene, enn så fæle de er, er morsomme, smålige, hyklerske, ynkelige, rasende og beregnende. Med andre ord; mangesidige.

Boka kom ut før 7.7.2005 og var debutboka til Chris Cleave. I mine øyne gjør det ham ikke bare til en skremmende forutsigende forfatter, men en jeg, etter å ha lest «Kjære Osama», ikke kan vente med å bli bedre kjent med. Og jeg håper at hans andre bøker ikke gjør det like vanskelig å like både karakterene og boka.

Les mer her: skriv lenkebeskrivelse her

Kjære Osama. Det er utlovet en belønning på 25 millioner dollar på ditt hode, men du behøver ikke bli søvnløs på grunn av meg, Osama. Jeg har ingen opplysninger som kan føre til at du blir funnet eller pågrepet. Dessuten ville jeg ikke vite hva jeg skulle gjøre med 25 millioner dollar. Jeg har ingen å bruke pengene på etter at du sprengte mannen og gutten min i lufta.

• "Søvnens hus" av Jonathan Coe
  • "Kall meg Rosa Parks" av Åsa Lantz