Kjære Gabriel

et brev

av (forfatter) og Halfdan W. Freihow (oppleser).

Cappelen Damm 2012 Lydfil

Format Lydfil

ISBN13 9788202439835

EAN 9788202439835

Genre Personlige beretninger

Boka er et brev fra far til sønn. Sønnen Gabriel er ikke som andre barn. Han er autist og har i tillegg AD/HD. Faren forsøker å forstå sønnen og han beskriver gleder og sorger forbundet med det å ha et så annerledes barn.

Boka rørte meg dypt, ikke minst pga. den helt bunnløse kjærligheten faren tilkjennegir overfor sønnen gjennom hele boka. Vi får innblikk i hverdagslige utfordringer, guttens måte å håndtere små og store utfordringer på, familiens evne til å ta vare på Gabriel og ikke minst seg selv når ting kommer ut av kontroll - ofte pga. bagateller.

Boka er nydelig skrevet, og burde vært pensum i grunnskolen som ledd i innlæring av toleranse for annerledeshet.

I brevs form skriv forfattaren til den yngste sonen som har autisme og ADHD. Her kjem det fram korleis sonen si diagnose pregar familien i eitt og alt, og korleis ho påverkar sonen og foreldra sitt forhold til andre i familien. Faren sine tankar om guten si framtid, og om parforholdet mellom mor og far kjem også fram. Boka er sår lesnad, men gjev breitt og godt innblikk i korleis det er å vere foreldre til eit barn med autisme.

En relativt tynn bok som jeg fikk anbefalt av en bekjent jeg tilfeldigvis traff i bokbutikken. En tynn bok jeg tenkte det kom til å gå raskt å lese men som viste seg å absolutt ikke være tynn på innsiden. Det tar lang tid å lese en bok når man stadig vekk må ta pauser for å la det man har lest synke inn. Denne boken er en sånn bok. Ikke bare beskriver Freihow sin kjærlighet til sønnen på en god og ikke klissete måte. Han beskriver også tilstanden atypisk autisme på en svært treffende og poetisk måte. Jeg kjenner igjen flere av de barna jeg har jobbet med og truffet på. Jeg forstår mer av deres verdensbilde og blir minnet om ting som kanskje ikke er utfordrende for dem ved første øyekast. Også hvordan det oppleves å være forelder til et barn som krever mer enn andre barn blir beskrevet direkte, sårt og ærlig. Denne har jeg lagt til favoritter og gitt noe så sjeldent som terningkast 6. Det gis bare til bøker jeg vet jeg skal lese igjen, og denne skal leses på nytt innen ett år.

Nydelig, strekt og sårt om annerledeshet og ubetinget kjærlighet!
Anbefales på det varmeste! :)

Vakkert, lyriskt, klokt om å være menneske. Bonus er forord av Per Fugelli.

Det finnes en sorg i alle ting, i blomstene og regnværet, i skatter og drømmer. Sorgen er å miste, sorgen er å ikke få. Sorgen er visshet. Sorgen er livet som glipper, tiden som går, det som kunne ha blitt, men ikke ble. Sorgen er hjelpesløshet. I sorgens sal er det plass til alle ting. Det er mørkt og lunt i sorgens sal, og det er ensomt. Sorgen er å fange vind, å gripe vann i neven. Sorgen er stille. Sorgen er høflig. Den kommer, og så går den sin vei. Men sorgen blir aldri borte. Bare ting blir borte når de forsvinner. Sorgen er umulig.

Vi trenger å ha en vegg i ryggen, du og jeg. Noen ganger er det nok med en håndflate som stryker, andre ganger behøver vi hele reisverk av innsikt og fatteevne for ikke å falle, tumle ned i uforstand og rådløshet og angst. Enkelte ganger er vi hverandres vegg, iblant er du min, men ofte må jeg være din alene, for du snubler og faller så lett. Og da, Gabriel, hender det at jeg blir redd, når jeg ikke selv har noe å holde fast ved, noe å klamre meg til, bare vind og lys og åpent hav, og du ramler utfor all begripelse.

Bare for oss selv er vi umistelige, gutten min. Alt annet mister oss.

Til slutt sitter mamma og jeg alene igjen ved bordet. Vi ser på hverandre og vet at dette må vi to leve med, dette kan ingen andre forstå eller hjelpe oss med, og den vissheten er så sterk og så nødvendig at vi må reise oss og holde rundt hverandre lenge og hardt.

Du gleder deg. Du gleder deg med en stor og usjenert inderlighet som det alltid er en fornøyelse å være vitne til. Men du ser ikke. Du har ingen anelse, ingen mistanke om at dette selskapet ditt, som vi riktignok har lovet deg og som vi skal holde, det ser vi faktisk ikke frem til. For noen ganger er vi så usigelig trøtte, Gabriel. Noen ganger vet vi ikke om vi orker.

Oppslagsverk, romaner og biografier om psykiske vanskeligheter og tanker tenkt rundt det, død og harde tider.

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

Liste over bøkene jeg leser i 2011 :) Nyttårsforsettet er å lese flere bøker enn jeg leste i 2010 ;)

Flere lyst til å lese bøker.

Denne listen inneholder bøker jeg har lest i 2016. Inkluderer også bøker jeg har startet på tidligere, men som fullføres i løpet av dette året.
Målet er å lese minst en bok i uka!

• "Stryk meg over håret" av Agnes Lovise Matre
  • "Den du ringer kan ikke nås for øyeblikket" av Lena Niemi
  • "Ingen ingensteds - en autistisk ung kvinnes selvbiografi" av Donna Williams
  • "Av lys er du kommet - roman" av Britt Karin Larsen
  • "Den stumme gutten" av Parinoush Saniee
  • "Den svovelgule himmelen" av Kjell Westö
  • "Vekten av stillhet" av Heather Gudenkauf
  • "Da jeg var usynlig - de trodde han var hjernedød, men han skjønte alt de sa" av Martin Pistorius
  • "Vannliljen - historien om et barn" av Hanne Dahl
  • "Mr Tourette og jeg" av Pelle Sandstrak