Kjære bror

av (redaktør), Linn Nikkerud (redaktør), Noman Mubashir (forfatter) og Fadi Abou Hassan (illustratør).

Frekk forlag og Minotenk 2018 Innbundet

Mannsrollen er i krise. Det er større forventninger til ham enn noen gang. Minoritetsmannen er i tillegg i en skvis mellom stigmatisering i samfunnet og forventninger på hjemmebane. Det eksisterer en myte om at minoritetsmenn alene opprettholder æreskultur og utøver negativ sosial kontroll. Det finnes menn med et problematisk kvinnesyn, men mange unge menn er utsatt for negativ sosial kontroll. Det finnes et stigma om at guttene er prinser i sine egne hjem, men på skolen, i møte med offentligheten, og i mediene blir guttene jekket ned. De er motstykket til den undertrykte minoritetsjenten skal heies opp og frem. Bildet er mer nyansert.

Kjære bror er en antologi med 21 tekster skrevet av Umar Ashraf (red.) & Linn W. Firdaous Nikkerud (red.) Noman Mubashir, Mina Adampour, Zeshan Shakar, Nina Bahar, Abdullah Alsabeehg, Navjot Sandhu, Mohamed Abdi, Michael Kohn, Maaz Ahmed, Usman Ali Khan, Anders Torp, Bikramdeep Singh Pannu, Sofia Rana, Abdirahman Hassan, Ali Chishti, Dara Goldar, Abraar Jibril, og Linda Noor. Forord av Monika Rosten. Illustrasjoner av Fadi Abou Hassan Fadi ToOn

Forlag Frekk forlag Minotenk

Utgivelsesår 2018