Kitty Kielland

et portrett

Gyldendal 1999 Innbundet

Kitty Kielland ble en av landets betydeligste kunstnere. Hun sto på barrikadene for kvinnens rettigheter, og tok del i den stormende samfunnsdebatten i 1880-årene. Boken er et portrett av kunstneren og et bilde av tiden hun levde i. Har litteraturliste og stikkordregister.

Hun ble en av landets betydeligste kunstnere . landskapsmaleren som fanget Jærens sjel. Hun sto på barrikadene for kvinnenes rettigheter, tok del i den stormende samfunnsdebatten i 1880-årene. Mange av tidens fremste skikkelser ble hennes venner: Eilif Peterssen, Erik Werenskiold, Christian Krohg . Jonas Lie, Bjørnson, Arne Garborg. Og Harriet Backer, den aller nærmeste venninne og malerkollega. Noen skjønnhet var hun ikke, og giftet bort ble hun ikke, som så mange av hennes medsøstre i siste halvdel av forrige århundre. Men hun har en styrke, et mot og et engasjement som gir hennes liv en egen lyskraft. Om Kitty Kielland har journalist og forfatter Marianne Terjesen skrevet en bok som gjør henne levende for oss. Et nærportrett og et spennende tidsbilde.

Utgivelsesår 1999

• "Kvinner om natten - roman" av Tove Nilsen
  • "Den siste viking" av Johan Bojer
  • "Sara - roman" av Toril Brekke
  • "Himmelstormeren - en roman om Ellisif Wessel" av Cecilie Enger
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Møte ved milepelen" av Sigurd Hoel
  • "Kammerpiken - roman" av Cecilie Enger