Kinoens mørke, fjernsynets lys

levende bilder i Norge gjennom hundre år

av (forfatter), Jostein Gripsrud (forfatter), Gunnar Iversen (forfatter), Kathrine Skretting (forfatter) og Bjørn Sørenssen (forfatter).

Gyldendal 1996 Innbundet

Boka handler om norsk film- og fjernsynsproduksjon og om et bredt utvalg av levende bilder som er sett og opplevd i Norge: fra Hollywoodstjerner og Film Noir til Fjernsynsteater og Dagsrevy. Boka gir en sammenhengende fremstilling av utviklingen som film og fjernsyn har gjennomgått, og har i tillegg en rekke nærbilder av mennesker og begivenheter som har satt sitt preg på historien. Litteraturliste og verkregister. Illustrert.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205231931

EAN 9788205231931

• "100 norske filmer du må se" av Gunn E. Schmidt
  • "Film - filmhistorie, filmsjangere, filmregissører, anbefalte filmer" av Ronald Bergan
  • "Historien om Europa - 1900-1945" av Karsten Alnæs
  • "1001 album du må høre før du dør" av Robert Dimery