Kinesiske folkeeventyr II

av (redaktør), Jan Erik Willgohs (redaktør), Chen An Ming (illustratør), Nie Xian (illustratør), Feng Xian Lin (illustratør), Feng Xian Lin (oversetter) og Jan Erik Willgohs (oversetter).

F. X. Lin 2010 Innbundet

Dette er en samling fortellinger fra kinesisk eventyrtradisjon, fra fantasifabler til historier med etiske budskap. Boka inneholder fortellingene Farsarven, Historien om Meng Jian, Apekongen og ildfjellet, Mesteren og læregutten og Den rettferdige broren.

Boken Kinesiske folkeeventyr fra 2006 ble etterspurt og raskt utsolgt. Kinesiske folkeeventyr II er oppfølgeren inn i Kinas rike eventyrflora. Som våre norske folkeeventyr har disse fortellingene gledet barn og voksne til alle tider og er en del av kulturarven. Eventyrene er originale og hentet fra forfatterens egen hukommelse. De spenner fra fargerike fantasifabler til historier med etisk visdom og er nydelig gjennomillustrert av tre kunstnere. Gjennom tradisjonelt kinesisk billeduttrykk, flotte farger og detaljer formidles eventyrenes ulike stemninger og innhold. Kinesiske folkeeventyr II gir et fascinerende innblikk og er et verdifullt møte med en eventyrverden som både er lik og ulik vår egen. Boken passer for barn i alle aldre og vil være en kulturskatt for ethvert hjem og en selvfølge for familier med adopterte barn fra Kina.

Forlag F. X. Lin

Omtalt sted Kina