Kinas skjulte prinser

Dinamo forlag 2012 Innbundet

0,4 prosent av Kinas befolkning eier 70 prosent av landets verdier. På Forbes. lister over verdens rikeste finner vi Kinas .røde kapitalister. . sønner og døtre av landets kommunistiske pionerer. De såkalte .prinsene.. Den første av disse prinsene . hovedpersonen i denne boken . heter Deng Pufang. Han er den eldste sønnen til Deng Xiaoping, også kjent som .Kinas sterke mann.. Landet styres av noen få personer, stort sett menn, og blant disse finner vi prinsene. En av dem, Xi Jinping, ble partisjef i oktober 2012.Her snakker vi i mange tilfeller om skjulte makthavere. Prinsene er både rike og innflytelsesrike, men vanlige kinesere vet lite om dem. Opplysninger om deres familier, inntekter og formuer regnes for statshemmeligheter og blir vanligvis sensurert både i pressen og på internett. Det eneste prinsene har arvet fra sine fedre, er makt. Denne makten har de gjort om til penger. Omfanget av denne korrupsjonen viser seg for eksempel i det faktum at ingen land i verden har så velstående politikere som Kina. Nyhetsbyrået Bloomberg har regnet ut at de 70 rikeste medlemmene av Folkekongressen i 2011 hadde en samlet formue på 89,8 milliarder amerikanske dollar. I denne boken viser Trond E. Jacobsen hvordan politikerne i Kina, og fremfor alt prinsene, har klart å bli styrtrike.

Forlag Dinamo forlag

Omtalt tid 1900-tallet 2000-tallet