Kina

den nye supermakten

jakten på Xi Jinping og det moderne Kina

Kagge 2019 Innbundet

Kunnskapsrikt og spennende om det nye Kina!

Kina har gjennomgått en spektakulær utvikling de seneste 30 årene. Økonomien har vokst i rekordfart, skyskraperne har skutt i været og millioner av kinesere har tatt steget fra fattigdom til middelklasse. Selv om Kina nå er blant verdens supermakter, vet nordmenn forbløffende lite om landet. Den anerkjente utenriksjournalisten Sun Heidi Sæbø har reist i president Xi Jinpings fotspor for å gi leseren innsikt i dagens Kina og landets moderne historie. Den kinesiske suksessen har også mørke nattsider. Vi får lese om miljøskandaler, folkeforlyttinger, protestene i 1989 og fredsprisvinner Liu Xiaobos skjebne. Til sammen tegner Sæbø et interessant og til tider skremmende bilde av dette fascinerende landet som bare kommer til å bli enda mektigere og viktigere fremover.

«Jeg vil ikke protestere hvis den gjøres til obligatorisk lesning for våre ledende politikere, som stort sett vet altfor lite om den kommende supermakten.» Torbjørn Færøvik, Aftenposten

Terningkast 5: «En velskrevet og opplysende beretning om dagens Kina.» Fædrelandsvennen

Forlag Kagge

Omtalt tid 1945-1999 2000-tallet

Omtalt sted Kina

Omtalt person Jinping Xi

Jeg forstår at det ikke er lett å skrive om en verdensleder som holder kortene tett inntil brystet. Men Sun Heidi Sæbø har gjort et anstendig forsøk. Jeg lurer på når det kommer bøker fra maktens innerste sirkler i dette landet. Og hva vi vil få vite da. Jeg er fortsatt usikker på om vi snakker om en diktator her, eller ikke. Han har ihvertfall gitt seg selv muligheten til å sitte lenge. Ikke vet jeg så mye om maktfordelingen heller, om det finnes alternative lederfigurer.

• "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "Polen - aske og diamanter" av Ingrid Brekke