Kilimanjaros sne og andre noveller

av (forfatter), Peter Magnus (oversetter) og Anderz Eide (oppleser).

Viatone 2017 Lydfil

Selv om Hemingway er mest kjent for romanene sine, ser mange på novellene hans som det ypperste i forfatterskapet. Kilimanjaros sne og andre noveller inneholder verk som ikke ble tatt med i de tre tidligere novellesamlingene hans. De ble utgitt samlet for første gang i 1938 som del av antologien The Fifth Column and First Forty-Nine Stories. Novellene er alle sammen glimrende eksempler på Hemingways helt unike skrivestil, og blir fortsatt sett på som noen av hans beste verk.

Det beste ved novellene hans er det inntrykket de gir av at noe mangler, og det er nettopp det som er deres hemmelighet og skjønnhet ... Et eneste skudd fra Macomber mot løvene gir oss en times jakttrening, og samtidig et kurs i skrivekunstens vitenskap." - Gabriel Garcia Márquez

Gammel mann ved broen, en av hans beste: en detalj fra borgerkrigen, en dråpe som speiler så mye, en liten stillferdig scene som lar oss ane hele nederlaget og de store lidelsene." - Sven Møller Kristensen

Forlag Viatone

Utgivelsesår 2017

Format Lydfil

Genre Klassisk litteratur

• "Kvinnen med rødt hår - roman" av Orhan Pamuk
  • "Den svarte vikingen" av Bergsveinn Birgisson
  • "Felemakaren - roman" av Edvard Hoem
  • "Liv andre har levd - roman" av Edvard Hoem
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Land ingen har sett - roman" av Edvard Hoem
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Berge - roman" av Jan Kjærstad
  • "Sommerlys, og så kommer natten" av Jón Kalman Stefánsson