Kidnappet

Gyldendal 1996 Innbundet

I denne boka tar forfatteren et oppgjør med hjemlandets hensynsløse narkotikatrafikk. Reportasjen dekker knapt 200 døgn og dramaet som rulles opp, innledes med en voldshandling. Bakgrunnen for boken var kidnappingen av forfatterens venninne.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205244504

EAN 9788205244504

Omtalt sted Colombia

I november 1990 ble 10 viktige personer i Colombia kidnappet av Pablo Escobars hær; Los Extraditables (de utleverbare). Disse 10 personene var hovedsakelig journalister, men det var også en fysioterapeut, Beatriz Villamizar de Guerrero. Denne boken er sakprosa, og Márquez skrev denne boken da hans venninne, Maruja Pachón Castro var en av de kidnappede. Boken starter med en skildring av bortføringen til de nevnte kvinner, og vi blir videre underrettet historien til de andre som også var i fangenskap. Vi får lese om deres liv i fangenskap i narkotikakartellet til Pablo Escobar, og om deres personlige vitnesbyrd i denne perioden. Også deres pårørendes historie får vi høre mye til. Vi følger dem i en vanskelig tid med mange spørsmål, da de ikke fikk vite hvorfor akkurat de var blitt kidnappet. Disse menneskene ble kidnappet fordi de alle sammen var viktige mennesker i Colombia, alle med en form for makt. Escobar ønsket å holde dem som gisler for å ha et forhandlingsmiddel mot regjeringen, slik at han blant annet kunne opprette en trygg leir for tidligere narkotikaarbeidere. Vi blir også kjent med Escobar og hans siste år. Márquez har intervjuet alle de gjenlevende kidnappede, og vi får derfor en veldig ekte skildring av deres historier.

Les mer her (En prosjektblogg der målet er å lese en bok fra alle land)

• "Lek i fremskreden alder" av Luis Landero
  • "Kilroy Kilroy" av Ib Michael
  • "Sannheten om Savolta-saken" av Eduardo Mendoza
  • "Lituma i Andesfjellene" av Mario Vargas Llosa
  • "Miguel Littins hemmelige oppdrag i Chile" av Gabriel García Márquez
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow