Kelterens drøm

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2012 Heftet

Den irske frihetskjemperen Roger Casements og hans reiser mellom Kongo, Amazonas og Irland er rammen for denne romanen. Den skildrer hans opplevelser da han som ung mann blir sendt til Kongo på oppdrag av engelske myndigheter for å se hvordan folk egentlig blei behandla der, hva han opplevde da han dro oppover Amazonas, og hvordan han engasjerte seg i irenes frigjøringsbevegelse. Romanen fortelles fra dødscellen, der Casement i 1916 sitter og venter på ei benådning som aldri kommer.

Den nyeste romanen av nobelprisvinneren i litteratur 2010. Nå i pocket.

Kelterens drøm er en rik historisk roman om en usedvanlig fargerik mann, den irske frihetskjemperen Roger Casement (1864?1916). Historien er fortalt fra dødscellen, der Casement i 1916 ventet på en benådning.
Som ung reiste han til Kongo på oppdrag fra engelske myndigheter - og ble værende i 20 år. På reisen møtte han bl.a. Joseph Conrad. Her fikk han endret sin optimistisme om at europeere hørte til de siviliserte folkeslagene i verden. Hjemme i England ble han lidenskapelig opptatt av den irske løsrivelseskampen.
Mario Vargas Llosa ble i 2010 tildelt Nobelprisen i litteratur «for sin kartlegging av maktens strukturer og knivskarpe bilder av individets motstand, opprør og nederlag».

ISBN13 9788205423244

EAN 9788205423244

Serie Gyldendal pocket

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted Kongo, den demokratiske republikken Irland Sør-Amerika

Omtalt person Roger Casement

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Martyriet er noe som et kristent menneske avfinner seg med, ikke et mål som det streber etter.

Han skammet seg over mange ting han hadde sagt og trodd, idet han bare etterplapret farens lære. Og han var fast bestemt på å forandre seg. Nå som han takket være Kongo hadde oppdaget Irland, ville han være en virkelig ire, gjøre seg kjent med landet sitt, tilegne seg dets tradisjoner, dets historie og dets kultur.

Kan hende hadde Patrrick Pearse, Joseph Plunkett og de andre hatt rett. Det dreide seg ikke om å seire, men om å holde stand lengst mulig. Om å ofre seg, som de kristne martyrene i heroiske tider. Deres blod var det frøet som spirte...

Uthevet tekst