Keiserens grav

av (forfatter) og Jonas Bjarkøy (oversetter).

Mangschou 2019 Innbundet

Endelig ferie! Sebastian gleder seg til å henge sammen med vennene sine, Max og Manda .

Manda har en av hovedrollene i en julekalender som spilles inn på det øst-asiatiske museet i Stockholm, og i fjellet under museet bygges en ny utstilling: En modell av den sagnomsuste graven til Kina første keiser. Sebastian og Max blir med på filmsettet, og oppdager raskt at det hender flere mystiske ting der.

Hvordan kan det ha seg at krigerstatuene til keiseren plutselig har flyttet på seg? Og hva med museumsarbeiderne som havner i den ene ulykken etter den andre? Sebastian oppdager en skremmende forbindelse mellom alle hendelsene. Og sporene fører ham inn i et mørke som skjuler mer enn han aner.

«Keiserens grav» er en frittstående del av en ny serie spenningsbøker skrevet av Johan Rundberg. Serien heter «Hekseknuten», og passer til alle som liker uhyggelig god spøkelseskrim.

Forlag Mangschou

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788282381932

EAN 9788282381932

Serie Hekseknuten (2)

Genre Spenning

En forbannelse, eller tilfeldigheter?

Usikker tid for Sebastian og moren
Moren til Sebastian er en smule deppa for tiden, siden hun sliter med å få roller etter at hennes siste film floppet. I mellomtiden filmes det inn julekalender på Östasiatiska museet, som hun dessverre ikke er en del av. Men det er Manda, en av vennene til Sebastian som også er skuespiller. Hun spilte datteren til moren hans i forrige film. Da ble hun, Sebastian og Max gode venner. Max har en skuespillerfar, og sammen ble de kjent under filmsettet, og har siden holdt kontakt.

På samme museet er det i ferd med å åpne en ny utstilling som heter Keiserens grav. Men både før og etter åpningen skjer det skumle og dramatiske ting som er vanskelig å forklare. Er det en forbannelse, eller tilfeldigheter? Et nytt mysterie er i ferd med å ta form for Sebastian, Manda og Max. Og kommer vi til å få vite mer om hva Hekseknuten er?

Anstrengt forhold til oppfølgere
Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt et anstrengt forhold til oppfølgere. Selv om jeg har lest mange gode bokserier, er det mye variert man møter på. Enten er man redd for at en oppfølger ikke er like bra som den første boka, eller at etter at man ikke har likt første bok i en serie nok til å fortsette med oppfølgerne. Ofte blir oppfølgere, spesielt bok nummer to sett på som svake.

Siden jeg likte Gjenferdets stemme godt, ville jeg gjerne lese Keiserens grav kort tid etterpå siden jeg allerede hadde den, og jeg likte karaktererne veldig mye i første bok, og så frem til et lite gjensyn. Jeg liker også å lese om historier og om forbannelser, og synes vanligvis det er spennende, men synes selve saken denne gang ble litt for typisk og en smule tam. Det samme med karaktererne. Syntes de var noe bleke og ikke like sprudlende som i den forrige boka. Noe som er synd for persongalleriet besto av mange karakterer å være glad i, da jeg leste Gjenferdets stemme. Jeg liker dem fortsatt, men følte jeg ikke fikk like godt tak på dem denne gang.

Morsomt mor og sønn forhold
Men forholdet mellom Sebastian og hans noe eksentriske mor er fremdeles morsom å lese om, og denne gang er det også kommet en mann i familien, som Sebastian må ta hensyn til. Vil familielivet fungere som før, og kommer moren hanstil å få flere roller i filmverdenen?

Usikker på om Hekseknuten er planlagt som en trilogi eller en serie, og selv om jeg ikke falt for denne, og ikke syntes den var like spennende som Gjenferdets stemme, vil jeg gjerne få med meg neste bok, for i Keiserens grav klarer Rundberg å bevare den fine humoren.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Gjenferdets stemme" av Johan Rundberg