Samlaget 2002 Innbundet

Eit fotballkort som ingen får tak i. Ein verdfull Elvis-singel. Ei søt, dansk jente ved ein minigolfbane. Eit innbrot. Ein vennskap. Ei observant søster, og sist, men ikkje minst: Ein bestefar med brylkremsleik og eit fast handtrykk. Vi har å gjere med ei lun oppvekstskildring, der alvorlegare tonar lurer under. Denne hausten tårnar bekymringane seg opp for Jo Istad. Han skal begynne på ungdomsskolen, prøve å spele seg til fast plass på gutelaget i fotball, og som om ikkje det var nok: Han skal få installert plattfotsolar. Boka har ei frittståande fortsetjing i Narnia-draumar. Boka er filmatisert.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2002

Serie Jo Idstad (1)

Omtalt sted Vestlandet

Keeperen til Tunisia

Dette er en roman fra 2002 skrevet av Lars Mæhle.

Keeperen til Tunisia handler om det meste mellom himmel og jord. En Elvis-singel. En forelskelse. Et innbrudd. En bestefar med ett fast håndtrykk, og sist men ikke minst: Elvisklypene. Alt dette er Jo Idstad innblandet i. I tilleg så begynner Jo på ungdomsskolen denne høsten. Dette gjør det ikke lettere for den unge gutten.

Denne boka blir fortalt i kronologisk rekkefølge, og er skrevet fra Jo sitt perspektiv. Tiden den er skrevet i er presens. Lars Mæhle har valgt å skrive boken på nynorsk, og han bruker en del slang i språket sitt.

Denne boka passer for aldersgruppen mellom 14-18 år.

Terningkast: 5

Keeperen til Tunisia

Keeperen til Tunisia er en roman skrevet av den norske forfatteren Lars Mæhle. Boka handler om hovedpersonen Jo og livet hans. Det viktigste og kuleste som skjer for øyeblikket er å få tak i det sjeldene fotballkortet, nemlig keeperen til Tunisia. Alle i vennegjengen kjemper om å være førstemann til å få tak i kortet, men det er ikke det eneste Jo tenker på. På en ferietur til Danmark møter Jo en jente han blir forelsket i, de fortsetter å holde kontakten etter ferien. Jo skal også begynne på ungdomsskolen og han har store og vanskelige ting i vente.

Jeg synes boken var bra, den var på nynorsk, så jeg fikk lært litt av det også. Boken satt seg fint inn i livet til Jo og om hvordan det er å være ungdom. Jeg vil si at boken passer for barn mellom 13 og 18 år.

Skrevet av Oscar Aga.

• "Landet under isen - fantasyroman" av Lars Mæhle