Kattens bord

av (forfatter) og Ingrid Haug (oversetter).

Aschehoug 2012 E-bok

ISBN13 9788203218446

EAN 9788203218446

Løp og les! Ondaatje, kanskje best kjent som forfatteren av boka "Den engelske pasienten", har skrevet en vidunderlig bok! Boka handler om en elleve år gammel gutt som drar alene fra datidens Ceylon, nå Sri Lanka, på en passasjerbåt til England. Ombord i båten befinner det seg også to andre gutter, og sammen utforsker disse tre guttene dette lille miniatyrsamfunnet i løpet av de tre ukene som overfarten varer. Et levende og fargerikt miljø; hvor blant annet en miniatyrhage og kennel m hundepasser(!) også har fått plass på båtens mange dekk. Her er mange snurrige personligheter, og karakterer. En fornøyelig, men samtidig poetisk og lyrisk roman som berører oss, og gir en tids- og miljøskildring fra en forgangen verden.

En morsom bok om en 11-åring og to venner som reiser fra Sri Lanka til England med båt på femtitallet. Ingenting skal være uutforsket for dette 3-kløveret enten det gjelder båten eller menneskene ombord. Av og til blir det livsfarlig, som da to av dem lar seg binde fast på dekk av den tredje (astmatikeren) under en voldsom storm. Bokens "jeg" heter Michael og han ser tilbake på denne reisen og vilken betydning den har hatt for hans voksne liv og valgene som ble tatt.

en nydelig bok om tre gutters båtreise fra Colombo til London. fantastisk historie med fantastiske mennesker som de møter under reisen. lån den eller kjøp den å begynne. du vil ikke angre. en liten perle av en bok.

Det finnes en historie som alltid ligger foran en. Så vidt formet. Gradvis knytter man seg til den og gir den næring. Man oppdager ryggskjoldet som vil omslutte ens karakter og sette den på prøve. På denne måten finner man den veien man kommer til å ta i livet.

• "Et ordentlig ekteskap - bd 1" av Doris Lessing
  • "Et ordentlig ekteskap - bd 2" av Doris Lessing