Katarinas kamp

Örnen 1990 Innbundet

Forlag Örnen

Utgivelsesår 1990

Språk Svensk

Ser du hur ivrigt bina arbetar? Varje arbetsbi besöker tio blommor i minuten. Det blir sexhundra blommor på en timme. Binas honungssäck rymmer 75-90 milligram. Ändå har de oftast bara 50 milligram med sig hem efter en rundflygning. För att samla ett kilo honung behöver biet alltså fjorton miljoner flygtimmar. Då har det tillryggalagt en sträcka som är lika med sex gånger jordens omkrets.

Bare i Ryssland samlas varje år flera tusen ton honung. Jämfört med det verkar ett flygplan ganska löjligt. Visst är detta lilla djur ett underverk jamfört md vad människan kan ästadkomma? Du måste läsa om hun sinnrikt bina är konstruerade och om deras fantastiska sociala liv. Vi människor kan bara stå och gapa av förundran.

Nu är frågan om allt detta uppstått av en slump eller om det kan finnas en vis byggmästare som står bakom alla dessa naturens underverk.

(...) Och nu menar u att naturen är de spår som Gud lämnat efter sig, spår som talar om hans närvaro och bevisar hans existens?
- Ja, ungefär så.

Katarina var helt fascinerad av att se hur skogen ändrade färg över en natt - från grönt till höstens hela rikedom av lysande gult och rött.

Kära barn. Jag är inte rädd för att dö. Om jag dör kommer jag ju till himlen, hem till Jesus, min frälsare.