Katalognr. 49

av (forfatter) og Olav Angell (oversetter).

Gyldendal 2002 Heftet

Oedipa Maas får en dag beskjed om at hun er utnevnt til eksekutor av dødsboet etter en tidligere elsker, en californisk stormogul i eiendomsbransjen. Oppdraget leder henne inn i en vill odyssé blant en rekke bisarre figurer, en hel verden av mislykkede selvmordskandidater som holder kontakt gjennom en hemmelig posttjeneste. Oedipa får aldri noen oversikt over boet, som viser seg å bestå av en uendelig mengde eiendommer. Hun blir mer og mer frustrert og spør seg om det er hun eller samfunnet som er sykt.

Kultklassiker som endelig er tilgjengelig igjen. Oedipa Maas får en dag beskjed om at hun er utnevnt til eksekutor av dødsboet etter en tidligere elsker, en californisk stormogul i eiendomsbransjen. Oppdraget leder henne inn i en vill odyssé blant en rekke bisarre figurer, en hel verden av mislykkede selvmordskandidater som holder kontakt gjennom en hemmelig posttjeneste.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205305274

EAN 9788205305274

Serie Gyldendal pocket

For ei bok! Dette var lesnaden sin, altså. Hadde høyrt folk kalla Thomas Pynchons romanar «postmoderne», men at The Crying of Lot 49 faktisk var ein moderne roman om post, det overraska meg. Gler meg til resten av forfattarskapet.

Denne boken er absolutt ingen favoritt og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan den har kommet seg på 1001-lista. Mulig jeg er for dum til å forstå den? Tung, traurig og er det en tråd gjennom boken så klarte ihvertfall ikke jeg å finne den.

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Syns enda jeg har lest skremmende få av de 1001 bøkene men jobber med saken, må jo lese litt andre bøker også.

Forsøk på holde oversikt over leseåret 2011

• "Vineland" av Thomas Pynchon