Karnas arv

Gyldendal 2017 Heftet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205501522

EAN 9788205501522

Serier Gyldendal pocket Dina (3)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nord-Norge

Nok en fin og velskrevet bok av Herbjørg Wassmo. Benjamin er ferdig utdannet lege, og kommer tilbake til Reinsnes med sin datter Karna, som har epilepsi. Dina kommer også hjem til Reinsnes fra Berlin, og i kjent Dina-stil tar hun styringen, og trekker i tråder både her og der.... Spennende avslutning på boka

Har nå lest alle tre bøkene om Dina for å oppdatere meg før fjerde boken som kom nå i høst og jammen var det herlig å ta dem frem igjen. For en penn Wassmo har! Det er så flott skrevet og beskrevet og du kommer så godt innunder huden på personene. Gleder meg nå til å begynne på fireren!

Han strøk hånden gjennom håret. En bevegelse han hatet ved seg selv, men ikke kunne stoppe fordi han ikke var klar over den før den var gjort.

Svigerdøtre var aldri slik en først så dem. Men det var jo ikke svigermødre heller

Det hadde alltid vært slik at alle, unntatt pappa, ble alvorlige og rare når hun spurte etter farmor. Derfor visste hun bare det pappa hadde fortalt. Og han snakket om farmor som om hun skulle være en av de syke som han ikke så mere fordi de var blitt friske: Høy. Mørkt hår. Sa ikke så mye. Flink til å seile, regne og ri. Og til å spille cello. Pappa husket ikke så mye annet. Jo, at hun kunne bli så sint at alt ble kaldt.

Hannas hånd lå på teppet. Blå med et stort, åpent sår.
-Korsen ble handa di slik?
-Han har gode reisesko. Jernbeslag.

Men de som svever i den villfarelse at en kvinnes gråt er det samme som overgivelse, vet lite om kvinner

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Bøker lest i 2017.

• "Den som ser - roman" av Herbjørg Wassmo