Kaptein Supertruse og invasjonen fra de utrolig slemme kantinedamene fra verdensrommet (og det påfølgende angrepet fra de like onde zombie-nerdene)

av (forfatter), Dav Pilkey (illustratør) og Vibeke Ekeland Grønn (oversetter).

Schibsted 2013 Innbundet

Et romskip lander på taket av Jerome Horwitz-skolen. Tre onde romvesener, Zorx, Klax og Jennifer, planlegger å ta over verden ved å lokke skolebarna til seg og bruke dem som slaver. Men slapp av - Kaptein Supertruse tar saken! Serien om Kaptein Supertruse har blitt enormt populær. Bare i Nord-Amerika ble første bok trykket i 50 millioner eksemplarer. Kaptein Supertruse er oversatt til 19 språk. Den har ligget på New York Times' bestselgerliste flere ganger, og nå lager Dream Works Animation SKG film om superhelten.
«Hurra for Kaptein Supertruse - han kommer til å fly ut av bokhyllene!»
School Library Journal

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2013

Serie Kaptein Supertruse (3)

Genre Humor

Har du hørt om Kaptein Supertruse?

Hvis svaret er nei, bør du ikke lese resten av denne omtalen, men heller kaste deg over bok nr 1, Kaptein Supertruse og de rampete robotene. Bøkene er skrevet av Dav Pilkey.

Hvis svaret er ja, kan du glede deg, for nå er endelig bok nummer 3 her, med den treffende tittelen: Kaptein Supertruse og invasjonen av de utrolig slemme kantinedamene fra verdensrommet (og det påfølgende angrepet fra de like onde zombie-nerdene)

Bok 1 og 2 ble utgitt av Damm forlag for over 10 år siden, men de kom aldri med nye bøker, tross intens masing fra bibliotekarer og lesere. Heldigvis har Schibsted tatt opp tråden og gitt dem ut på nytt, samt endelig kommet med bok nr 3.

Bøkene handler om fjerdeklassingene Thomas og Harald, som driver rektoren sin, rektor Krupp, til vanvidd med alle sine rampestreker.
De har også en annen hobby, nemlig å lage tegneserier om superhelten Kaptein Supertruse.

Hvordan rektor Krupp blir Kaptein Supertruse, må du lese i bok nummer 1, men det er ingen stor hemmelighet å avsløre at han blir det, for deg som fremdeles leser denne omtalen av bok nummer 3 uten å ha lest bok nummer 1.

I bok nummer 3 blir skolen til Thomas og Harald invadert av romvesener som vil overta planeten. Hvordan de, sammen med Kaptein Supertruse, klarer å forhindre dette må du lese i boken. Men jeg kan røpe såpass at denne boken er like full av ordspill, humor og fengende kapitteloverganger som de forrige bøkene.

Et eksempel på humoren i bøkene handler om rektor Krupp «som hadde tvangstanker. Han tvang dem til å studere, han tvang dem til å gjøre rent og han tvang dem til å oppføre seg»
Og dersom kapittel 14 slutter med «…jeg håper han vil tro oss», kan du være sikker på at kapittel 15 har som overskrift: «Han tror ikke på dem».

For å gjøre historiene ennå mer fengende har de massevis av svært illustrerende illustrasjoner samt noen kapitler med animasjonsteknologien «bladografi».

Bøkene er lettleste og fengende, og passer godt for barn i alderen 7-12 år, samt alle andre som liker humoristiske bøker og lek med ord.
Bøkene egner seg også godt for høytlesning. (Husk da å lage lydeffekter.)

Jeg håper nå at Schibsted forlag kommer med flere bøker om Kaptein Supertruse, for jeg vet de finnes.

RD

• "Kaptein Supertruse og den bioniske busegutten - Del 1" av Dav Pilkey
  • "Kaptein Supertruse og den store kjærligheten - not!" av Dav Pilkey
  • "Kaptein Supertruse og den bioniske busegutten - Del 2" av Dav Pilkey
  • "Kaptein Supertruse og de radioaktive robottrusenes redselsfulle revansj" av Dav Pilkey
  • "Kaptein Supertruse og Hebbe Hundetruses horrible herjinger" av Dav Pilkey
  • "Kaptein Supertruse og utedassfolkets ufyselige ugjerninger" av Dav Pilkey