Kaptein John Emmetts hjemkomst

av (forfatter) og Anne Cathrine Wollebæk (oversetter).

Bastion 2013 Innbundet

Laurence Bartram kom seg i årene som fulgte, til å se tilbake og tenke at det som virkelig forandret livet hans ikke var krigen eller angrepet ved Rosières, ikke en gang tapet av hans kone, men kaptein John Emmetts hjemkomst. Da John kom tilbake fra Frankrike etter krigens slutt, hadde både moren og søsteren vært bekymret for hans mentale tilstand. Han lider av granatsjokk, noe som gjør ham aggressiv og voldsom. Han blir plassert på et pleiehjem, men stikker etter en stund av og blir funnet død i et skogholt i nærheten.

Forlag Bastion

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted England

Kaptein John emmets hjemkomst er en "rolig"krim om man kan bruke et slikt ord på krimbøker. John emmet kommer hjem fra krigen, og hans mor og søster er bekymret for hans mentale tilstand. Etter å ha vært en stund på et pleiehjem blir han funnet død i et skogholt i nærheten av hjemmet. Hans søster ber Laurence om å finne ut hva som skjedde med John. Laurence begynner etterhvert å lure på om John virkelig tok selvmord. Han nøster opp hendelsene rundt Johns opplevelser i krigen og hans hjemkomst. Samtidig som han selv begynner å komme seg videre etter krigens påvirkning på ham selv. Jeg likte boka godt, spennende historie og Laurence sympatiske karakter gjorde historien enda bedre.

Romaner å lese ved 100 års markeringen

• "Født på en søndag" av PeKå Englund