Kappløpet om Norge

det allierte felttoget i 1940

Grøndahl og Dreyer 1990 Innbundet

Den franske historieprofessoren Francois Kersaudy, som har spesialisert seg på norsk krigshistorie, levner i denne boken de politiske ledere i Paris og London liten ære. Han forteller om ubesluttsomhet og dårlig planlegging. Han ser på de allierte fra en vinkel som for oss er uvanlig, og boken kaster derfor nytt lys over deres rolle i krigen. Med kart, litteraturlister og stikkordregister.

Forlag Grøndahl og Dreyer

Utgivelsesår 1990

Omtalt tid 1939-1945

Ingen heltehistorie om krigen i Norge akkurat.

Her får de politiske og militære lederne ved utbruddet av 2. verdenskrig gjennomgå. De allierte lederne i Storbritannia, Frankrike og Norge klandres for vankelmodighet, feilbeslutninger, og manglende samarbeid. Det er bare noen få som skiller seg positivt ut, som generalene Ruge fra Norge og Béthouart fra Frankrike.

Ambisjonen har tydeligvis gått ut på å skrive historien om angrepet på Norge fra alle perspektiver, inkludert det tyske. Men den franske historikeren fokuserer mest på britene, tildels svært detaljert og ved god bruk av kildene. Ved siden av offentlige dokumenter, har Kersaudy lest memoarer og dagbøker, også norske. Det gir liv til teksten som til tider preges av møtereferater. Etter lesningen kan man jo lure på at selv militære operasjoner som er planlagt i ukesvis, preges av fullstendig svikt i logistikken når soldater sendes ut i kamp uten nødvendig utstyr.

Sommerferielesing. Om de spennende dagene i Norge i 1940.

I en kamp på liv og død, har vi ikke råd til å legge fremtiden vår i nederlagets hender eller hos menn som trenger hvile. (Arbeiderpartilederen Clement Atlee om regjeringen til Neville Chamberlain rett etter de britiske tilbaketrekkingen i Sør-Norge mai 1940).