Kapitalen

kritikk av den politiske økonomien

første bok: kapitalens produksjonsprosess

av (forfatter), Erling Kielland (oversetter), Stein Rafoss (oversetter) og Tom Rønnow (oversetter).

Bokklubben 2008 Innbundet

I sitt hovedverk bygger Marx opp en verdilære bestående av en videreføring av den klassiske arbeidsverdilære. Han innfører begrepet merverdi, og fremsetter en teori om den kapitalistiske produksjonsmåtes utviklingslover. Boka inneholder del 1-4. Har sak- og personregister samt litteraturliste.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2008

Serie Bokklubbens kulturbibliotek

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

Bokklubbens Kulturbibliotek

• "På den himmelske freds plass - om ml-bevegelsen i Norge" av Pål Steigan
  • "Vitenskapelige revolusjoners struktur" av Thomas S. Kuhn
  • "Imperialismen som kapitalismens høyeste stadium - en allmennfattelig framstilling" av Vladimir Iljitsj Lenin
  • "Åndens fenomenologi" av G.W.F. Hegel
  • "Tredje venstre - for en radikal individualisme" av Magnus E. Marsdal
  • "Det kommunistiske manifest og andre ungdomsskrifter" av Karl Marx
  • "Væren og tid" av Martin Heidegger
  • "Historie" av Herodot
  • "Velferdsprofitørene - om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene" av Linn Herning
  • "Kritikk av den praktiske fornuft" av Immanuel Kant
  • "Om den tragiske livsfølelse hos mennesker og folkeslag" av Miguel de Unamuno