Kaos og øyeblikkets renhet

Aschehoug 2008 Innbundet

Kimber havner midt i trettiårskrigen da han tolv år gammel tar livet av faren sin og flykter nedover i Europa. Han møter etterhvert den omreisende Mester Theo som er medicus. Sammen reiser de fra slagmark til slagmark og redder sårede. Kimber er vitne til at både han selv og verden går i oppløsning, og han må søke å finne seg selv igjen. Dette er historien om det overveldende onde og det umerkelige vakre. Eller er det motsatt; det lille onde og det overveldende vakre?

I 1626 tar Kimber livet av faren sin, mister hodet og flykter ned i Europa og rett inn i 30årskrigen. Han er tolv år. Kimber slår seg sammen med den omreisende medicus, Mester Theo, og de drar fra krigsplass til krigsplass og redder folk tilbake til deres begredelige liv. Men krigen har makten og æren i all evighet, og Kimber må se verden og seg selv gå i oppløsning før han får hendene i en mystisk bok. Gjennom den finner han hodet sitt igjen. Dette er en annerledes Kurt Austroman, en fabulerende og dramatisk fortelling om det store, overveldende onde, og om det lille, nesten umerkelig vakre. Eller kanskje det er omvendt?

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193705

EAN 9788203193705

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Europa

Bønnebok. Lagd det året bruene i Paris ble tatt av elven. 1407. Står her. Ikke alle bokhandlere er flinke til å opplyse slikt. De var gått inn på biblioteket. Broder Blunk plukket ut en annen bok, så liten at den kunne ligge i en barnehånd.

Året var 1630 da Kimber sa ja. Krig hadde nå herjet i Det tyske keiserriket så lenge at barn vokste opp uten å kjenne den dypere betydningen av ordet fred. Som et vulkansk landskap med et utall boblende lavapytter, lå småkrigene ut over landet, hadde sine utbrudd, sluknet igjen, eller flytter seg til nye områder. Aldri og ingen steder kunne man føle seg trygg for at bakken ikke åpnet seg og kokte deg.

Blir alle bøker laget her? Broder Blunk nikket. Her og i andre klostre. Han nølte, som om en ubedt sannhet trengte seg på. Noen blir lagd av verdslige folk. Det brune blikket mørknet. Stadig flere blir trykt på disse... trykkeriene. Avskyen dirret i stemmen.

• "Guds ord" av Kari Hotakainen
  • "Elvis likte ikke fisk - (og 999 andre ting du ikke trenger å vite)" av Atle Nielsen
  • "Eyla - roman" av Bror Hagemann
  • "Hevnens alkymi" av Kurt Aust