Kanonene på Navarone

De norske bokklubbene 1981 Innbundet

I 1943 står 1200 soldater overfor et tilintetgjørende tysk angrep. Kanonene på Navarone må sprenges, og fem utvalgte menn får det umulige sabotasjeoppdraget. De må ta seg i land på øya Navarone, som ligger utenfor kysten av Tyrkia, og uskadeliggjøre kanonene. Nå er tiden inne til å ta tilbake øya. Romanen har en frittstående fortsettelse i Styrke 10 fra Navarone.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1981

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyrkia

Det må være vrient å skrive noe som er så ukomplisert, for MacLean produserer ren spenning uten å bry seg om å brette inn fjollete elementer som kjærlighet, eller damer i det hele tatt. En skulle tro at så lett fordøyelig krim var like forglemmelig, men enkelte av hans bøker sitter lengre i minnet en hva jeg har fått igjen fra eksempelvis Theorin, Nesbø eller Mankell.

Sitat:
"Blikket festet på den store, blanke, sekssylindrede dieselmotoren"
"Den kan gå til verdens ende og hjem igjen på en sylinder"
"Tre minutter etter var båten halvveis ute av havnen, i sakte fart på to sylindere"

Denne seks sylindrede dieselmotoren vill neppe gått pent på to sylindere, alldrig på en.

Etter å ha grunda litt på begrepet "litterær kanon" fann eg ut at det er på tide at nokon tek begrepet på alvor.

I mai 2016 var Høyre-politiker John Peter Hernes gjest på Sølvberget, Stavanger bibliotek. Der fortalte han om bøker som har formet ham fra barndom til voksenliv. Her er listen hans. Hør podcasten fra bokpraten her.

Mestselgende litteratur i Norge på 1950-tallet. Alle sjangre.
Listen er sortert i tilfeldig rekkefølge og er ikke komplett.

• "Havheksen" av Alistair MacLean
  • "Oljesabotørene" av Alistair MacLean