Kan vi stole på evangeliene?

av (forfatter) og Torodd Lien (oversetter).

Veritas forlag 2019 Heftet

Det nye testamentes evangelier er fire fortellinger om hva Jesus sa og gjorde da han levde for 2000 år siden. Mange i dag er usikre på hva de skal tenke om disse skriftene. Er de historisk pålitelige? Er det grunner til å tro at hendelsene de beskriver faktisk fant sted? I denne boken argumenterer Peter J. Williams for at vi kan anse evangeliene som historisk troverdige. Her vil både skeptikere og fagfolk finne materiale som underbygger evangeliene som troverdige beretninger om Jesu liv.

Forlag Veritas forlag

Utgivelsesår 2019

Jeg husker for flere år siden at jeg så en video på Youtube der Peter Williams pratet om noen av de tingene han tar for seg i denne boken. Nå har jeg boken i mine hender og fikk pløyd gjennom flere gode argumenter til at evangeliene er til å stole på. Han peker spesifikt på når evangeliene viser seg å være til å stole på i de små detaljene, så må de også kunne stoles på i det større bilde og med tanke på de mer vesentlige hendelsene.

Selv om jeg med fordel synes han kunne kommet med enda flere argumenter på hvert punkt, så forstår man fort at poengene hans sammenlignet med mange andre skrifter som ”Thomas evangeliet” eller ”Judas evangeliet”, eller andre lignende skrifter fra samtiden, er utrolige og bekreftende på evangelienes troverdighet. Han viser med en tydelig hånd hvordan de små detaljene er med på å løfte evangeliene til et høyere nivå, ikke bare når det gjelder historisk troverdighet, men også med tanke på evangelienes helhetlige troverdighet som omfavner mirakler og andre overnaturlige hendelser.

Som sagt, så kunne jeg gjerne kost meg med en enda tykkere bok av dette slaget som brettet ut enda flere funn som Williams kommer med, men denne passer spesielt godt for noen som kanskje ikke er så veldig leseglad, men som allikevel er interessert i apologetikk og bibelens troverdighet. Ja, selv en skeptiker kunne fått litt mer å bryne seg på.