Kampklar

jagerflypiloten som skapte mentale mirakler i Bodø/Glimt-garderoben

av (forfatter) og Hallgeir Opedal (medforfatter).

Bonnier norsk forlag 2022 Innbundet

En bok om å tørre å feile, om å fjerne press og om å beholde roen når avgjørelser må tas kjapt.

2009: Da 331-skvadronen i Bodø sliter med frafall og stressede piloter, må noe gjøres. Løsningen for F16-pilot Bjørn Mannsverk og resten av mannskapet blir mindfulness og innføringen av mental trening. Ett år senere må skvadronen bidra med fly og piloter til skarpe oppdrag under NATOS aksjon i Libya. Mannsverk og de andre pilotene oppdager da hvor godt rustet de er til å takle press over tid og ta de riktige avgjørelsene, takket være det nye mentale verktøyet de har tatt i bruk.

2020: Bodø/Glimt strever med stressede spillere som sliter med å prestere over tid, og der flere vurderer å gi seg med fotball. Kan 331-skvadronens metoder være verdt å vurdere? Løsningen blir å hente Bjørn Mannsverk inn som mentaltrener. Det skal vise seg å bli en lykkelig match og bidra til fantastiske resultater på fotballbanen.

Bjørn Mannsverk er utdannet jagerflypilot og var skvadronsjef ved Forsvarets flybase i Bodø i en årrekke. Han jobber nå som mentaltrener og sikkerhetsspesialist.

Hallgeir Opedal er kritikerrost journalist og forfatter. Han har medvirket til en rekke bøker, blant annet biografien om Magnus Carlsen.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2022