Kampene

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202459369

EAN 9788202459369

Omtalt person Kim Friele

Eg visste at homoseksualitet var forbode i Norge fram til 1972, men at det var ein psykiatrisk diagnose fram til 1990, var eg ikkje klar over. Gjennom dette portrettet av Kim Friele får ein også innblikk i korleis haldningane våre til dei homofile, og rettane dei har fått i samfunnet vårt, har endra seg og blitt kjempa fram, og at dei ikkje har kome av seg sjølv. I boka vert Friele framstilt som både sterk, steil og samstundes hjartevarm, og kritikarane sine røyster vert også tekne med. Eit sterkt og interessant portrett, godt skrive av Ola Henmo.

Dette var helt fantastisk. Å lese hvordan ett menneske har vært så pådriver for homofiles rettigheter og for at samfunnet har kommet dit det er i dag var en sann fornøyelse. Denne boken balanserer mange politiske spørsmål, veien til endringer i samfunnet og Kims personlige liv. Det er ikke uten grunn at boken heter "Kampene". Det er på ingen måte en utelukkende rosemaling av Friele som person, men belyser sakene fra flere sider. At en dame har stått så til de grader på barrikadene for homofiles rettigheter, for like rettigheter, er beundringsverdig. Hadde det ikke vært for Frieles engasjement tror jeg man kunne sett lagt (alle fall mye lengre) etter opphevelsen av kriminalisering av homofile, fjerning av homofili som psykiatrisk diagnose, at åpne homofile får delta i Forsvarets arbeid på lik linje med heterofile, inkludering av homofili i "rasisme-paragrafen" og lik seksuell lavalder for homofile som heterofile. Bøyer meg i støvet og er så takknemlig for alt arbeidet Friele har gjort. Denne boken er veldig viktig. Det er viktig at vi ikke glemmer historien og kampene som er kjempet. Henmo skriver denne boken meget godt. Jeg anbefaler alle å lese denne boken!

Innimellom tenker hun ar tosomheten er noe dritt; man blir så fullkomment alene når den andre dør. Men det er den nådeløse ulempen ved å våge å elske.

Å være menneske er å være annerledes. Ingen er som alle andre!. At alle mennesker er like mye verd, betyr at du og jeg skal utvise aktelse for hva jeg liker å kalle ulikhetens likeverd!

Hvis du vet hva kjærlighet er, vet du umiddelbart at den ikke er farlig.

Be aldri om unnskyldning for at du er den du er - og vær kompromissløs i kampen for homokjærligheten og homoseksualiteten. Kjærlighet kan ikke graderes. Det er like ille å være 70 % akseptert, som ikke akseptert.

"På Gaustad ble homofile lobotomert, ved Modum bad ble flere hundre behandlet med LSD. I utlandet ble det eksperimentert med kjemisk kastrasjon. Aversjonsterapi, der homofile fikk se bilder av nakne menn samtidig solide fikk elektriske støt ognkvalneftemkallende stoffer, var en hit."

• "Det sterke kjønn - min kamp for å bli kvinne" av Marianne Nordli
  • "Skeivt ut - reiser i homofobiens land" av Pål Vegard Hagesæther
  • "Min bestemor elsket Synnøve Finden - familien og ostefabrikken" av Tor Edvin Dahl
  • "Homo - for deg som er, lurer på om du er eller har lyst til å bli homo" av Anette Trettebergstuen
  • "Brummenæs & Torgersen - verdens første kvinnelige skipsredere" av Arne Vestbø
  • "Kaci - min mamma" av Christina Five Berg
  • "Kim Friele" av Ida Hegazi Høyer