Kampen

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Font 2012 Heftet

30. oktober 1974: Kinshasa, hovedstaden i Zaire, er åstedet for århundrets boksekamp. I det ene hjørnet står George Foreman, regjerende verdensmester i tungvekt. Og i det andre, Muhammad Ali, bokseren som ble fratatt mestertittelen uten å ha tapt en eneste kamp. Forfatteren går tett på begivenhetene, og beskriver stemningen før og under kampen. Samtidig gir han en skildring av trenere, markedsførere, sparringspartnere, supportere og pressefolk.

Forlag Font

Omtalt sted Kongo, den demokratiske republikken

Omtalt person Muhammad Ali George Foreman

Denne boken kan leses på mange måter, men det jeg sitter igjen med er først å fremst en opplevelse av intensitet - Norman Mailers intense beskrivelse av et historisk øyeblikk i boksesportens historie.

Gjentakelse er trygghet for idioter.

Massemediene kom alltid til å så forvirringens frø.

Jogging var en balanseøvelse. Det gjaldt å nå det punktet hvor bein og lunger arbeidet sammen i omtrent samme grad av utmattelse.

Ingen fysisk virksomhet er så forfengelig som boksing. En mann går i ringen for å tiltrekke seg beundring. Derfor finnes det ingen sport hvor man kan bli verre ydmyket.

George var en bøddel. Ali ville gjøre det bedre. Men hvordan henretter man bøddelen?

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

• "Bull" av Gunnar Larsen
  • "Caesar" av Adrian Goldsworthy
  • "Bøddelens sang" av Norman Mailer
  • "Den ene mot de mange" av Ernest Hemingway
  • "Slottet i skogen - en roman" av Norman Mailer
  • "Barnehistorier" av Peter Bichsel
  • "Drømmer om Babylon" av Richard Brautigan
  • "Mordet på maskinbygger Roolfsen - en kriminalanekdote fra Kongsberg" av Maurits C. Hansen
  • "De nakne og de døde" av Norman Mailer
  • "Tre fortellinger" av Gustave Flaubert