Kampen om Spania

den spanske borgerkrigen, 1936-1939

av (forfatter), Arne-Carsten Carlsen (oversetter) og Anders Ribu (oppleser).

Cappelen Damm 2009 CD

Den spanske borgerkrigen var bitter og nådeløs. Det endte med seier til general Franco, godt hjulpet av hans allierte i Tyskland og Italia. Den andre siden fikk hjelp fra Moskva, og fra internasjonale brigader. Forfatteren skildrer her begge sider av det blodige oppgjøret, og beskriver hvordan striden ble en opptakt til den andre verdenskrig. Har litteraturliste, kart og register. Denne utgaven er en lydbok i MP3-format. Den kan kun spilles i CD-spillere som kan spille av dette formatet.

Utgivelsesår 2009

Format CD

ISBN13 9788202299484

EAN 9788202299484

Serie Lommelydbok

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Spania

I årene 1936 - 1939 ble Spania rammet av en nasjonal katastrofe. Det brøt ut borgerkrig mellom royalistene (dvs. den sittende regjering) og støttespillerne av fascisten Francisco Franco. Franco ble støttet av Nazi-Tyskland og det fascistiske Italia, og utfallet er kjent: Franco og hans støttespillere vant krigen, som ble opptakten til andre verdenskrig. Dermed ble Spania ført inn i et paranoid mørke, som skulle vedvare helt til Francos død i 1975.

Den kjente britiske historikeren Antony Beevor skrev denne boka så tidlig som i 1982, få år etter Francos død og fascistregimets fall. Med en omfattende tilgang til arkivmateriale har han her forsøkt å rekonstruere hva som egentlig skjedde under den spanske borgekrigen. I detalj beretter han om troppenes fremrykkinger gjennom Spania, om de utfordringene de møtte underveis - ikke minst klimatisk - og om det storpolitiske spillet som handlet om Spanias strategiske beliggenhet, særlig i sør ved Gibraltarstredet. Forfatteren har selv en fortid som offiser fra den britiske hæren, hvor han tjenestegjorde i årene 1967-1970. Han har derfor god kjennskap til det millitære og storpolitiske spillet, også fra tiden hvor Franco regjerte.

De lidelser som fant sted under borgerkrigen, var helt ubeskrivelige. Men som Beevor skriver underveis - seierherren var nødvendigvis mer grusom og drepte enda flere enn taperen. Franco vant krigen fordi han var sluere, mer manipulerende, mer ond og skruppelløs enn sine motstandere. Bl.a. ofret han baskernes hovedsete Guernika i 1937 - for at Tyskland skulle få øve seg på bombing ... Kanskje var det prisen han måtte betale for å få tyskerne på sin side? I tillegg til at han ønsket å ramme baskerne, som var altfor egenrådige i hans øyne ...

Som i all annen krig - fortrinnsvis senere - lå det mye makt i å spre løgner (propaganda) om hvem som seiret hvor. Mange av løgnene var så frekke og fantasifulle at det var nærmest komplett umulig å skjønne at det var løgner og ikke sannheter. Om man da ikke var kontrarevolusjonær ... Verden våknet imidlertid opp for alvor etter bombingen av Guernica i 1937. Da kunne man ikke lenger forholde seg likegyldig til det som skjedde i Spania. Dette ble innledningen til massiv støtte fra frivillige som ønsket å støtte den sittende regjering. Bl.a. ble dannelsen av den internasjonale brigaden resultatet. Men støtten kom dessverre for sent.

Beevor beretter om Sovjets støtte til den sittende regjering, om baskernes rolle i konflikten, om slagene ved Teruel, Kapp Palos og Ebro. Noen ganger blir det vel mange detaljer og dessuten alt for mange navn jeg i utgangspunktet ikke har hatt noe forhold til, og som det derfor var vanskelig å huske og skille fra hverandre. Nettopp fordi jeg satt med en lydbokutgave og ikke en papirutgave, ble det antakelig enda mer uoversiktlig når detaljrikdommen florerte. Uansett liker jeg Beevors fortellerteknikk, hvor han inviterer leseren til nærmest å delta der og da. Aller best synes jeg Beevor er når han analyserer virkningen av Francos seier, selv om enkelte kanskje vil hevde at hans egne politiske oppfatninger kommer for mye til syne. Jeg synes imidlertid at det var helt greit.

Jeg mener at denne boka fortjener terningkast fem!

Det er alltid et imponerende forarbeid som Antony Beevor gjør før han skriver en bok. Han har samlet informasjon fra mange kilder og oppsummerer det elegant i denne boken. Jeg synes imidlertid denne boken er litt mer langtekkelig enn bøkene om Stalingrad og Berlin. Etter en forrykende innledning og ok avslutning er det et midtparti, som kunne vært kuttet noe ned.

En mann fra de internasjonale brigadene fortalte at en militssoldat, etter å ha skutt en herreløs hund som sliket i seg hjernen til en død mann, trakk unnskyldende på skuldrene og forklarte at hundene var i ferd med å få smaken på menneskekjøtt. Katter og rotter ble også brukt som mat, selv om det var for å forbedre den tynne linsesuppen. Avlivningen av en fugl i Madrids zoologiske hage skyldtes imidlertid ikke sult, men det stakkars dyrets evne til å imitere plystringen fra dalende granater.

Vel fremme ved kirkegården ble Garcia Lorca banket gul og blå med geværkolber før han ble skutt og kastet i en umerket grav. Umiddelbart etterpå ble hans bøker brent på Plaza del Carmen i Granada. Etter fascistenes maktovertagelse, ble hans verker bannlyst fra Francos Spania for alltid.

Det er blitt skrevet en del bøker om den spanske borgerkrigen og diktaturet som fulgte. Å lese historiebøker kan blir for faktaorientert - og hva var egentlig fakta i en slik situasjon? Gjennom skjønnlitteraturen kan man lære mye om hendelsene gjennom oppdiktete personer. Her er en rangert liste over bøker jeg har lest om temaet. Flere tips mottas med takk :)

• "Kreta - okkupasjon og motstand" av Antony Beevor
  • "Paris etter frigjøringen 1944-1949" av Antony Beevor
  • "Ivans krig - liv og død i den røde armén 1939-1945" av Catherine Merridale
  • "Rød August - den virkelige historien om partisanenes skjebne" av Alf R. Jacobsen
  • "Krigens øyenvitne - en krigsreporters dagbok fra Østfronten" av Vasilij Grossman
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "Moskva 1941 - en by i krig" av Rodric Braithwaite
  • "Europa i krig - 1939-1945" av Norman Davies
  • "Vi dro mot nord - tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940 (Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal)" av Sven T. Arneberg
  • "Slaget om Kursk - historiens største panserslag" av Anders Frankson
  • "Stalins hevn - den røde armé i Tyskland 1944-45" av Niclas Sennerteg