Kampen om Sampo

historier fra Kalevala

av (oversetter), Mikael Holmberg (illustratør) og Elias Lönnrot (medforfatter).

Omnipax 2006 Innbundet

Boken inneholder historier og dikt fra det finske nasjonaleposet Kalevala. Her får vi blant annet høre om den gamle vismannen og trollmannen Väinämöinen som er så dyktig til å synge; om den unge sangeren Joukahainen fra nord, som er misunnelig på Väinämöinen; og om mestersmeden Ilmarinen, som smir den magiske gjenstanden Sampo.

Kalevala, det finske nasjonaleposet, tilsvarer omtrent vår Edda, og er som denne nedskrevet i bunden form. Holmberg har dels gjendiktet, dels gjenfortalt sentrale deler av verket på en svært overbevisende måte. Røft språk og god rytme får diktene til å ligge godt i munnen, og historiene som fortelles om mestertrollmannen Väinämöinen, hans utfordrer Joukahainen, søsteren hans Aino og de andre er både dramatiske og storslagne - og morsomme. Her er vakre kvinner, dyktige (men ofte nokså dumme) mannfolk og livsvisdom i rikt monn. Med flotte illustrasjoner i farger og sort-hvitt av Holmberg selv, er dette nok en praktbok for barnas klassikerhylle, som også vil kunne glede voksne lesere.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Finland

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

• "I et speil, i en gåte" av Jostein Gaarder
  • "Doppler - roman" av Erlend Loe