Kampen om Nordvegen

nytt lys over vikingtiden. Fra år 500 til 1050 e.Kr.

Fagbokforlaget 1996 Innbundet

I denne boka hevdes det at vikingferdene ikke tok til pga. overbefolkning i Norge, men som militære forholdsregler mot sverdkristnende eneherskere fra Europa. Omhandler også kampene innad i Norge mellom riks- og småkonger. Illustrert. Med kildehenvisninger.

Tradisjonelt har man trodd at de krigerske vikingutferdene tok til fordi Norge var overbefolket. I denne boken forklares imidlertid de brutale strandhoggene som militære forhåndsregler mot sverdkristnende eneherskere fra Europa. En av hemmelighetene bak vikingtoktenen var datidens skandinaviske "supervåpen" - nemlig vikingskipet. Det var et overlegent krigsfartøy i Europa allerede på slutten av 700-tallet. I Kampen om Nordvegen er settes også kampen innad i Norge i nytt lys. Rikssamlere som Harald Hårfagre og Olav den hellige sto mot storhøvdinger som Tore Hund, Erling Skjalgsson og Eina Tambarskjelve. Men dette var ikke en kamp der fremstidsrettede, visjonære rikskonger kjempet mot utdaterte og egoistiske småkonger. Det var først og fremst en kamp om politiske prinsipper. Kampen om Nordvegen er den første samlede fremstillingen av norsk historie fra 500-1050 e.Kr. - en periode da vikingtiden var sentral også i Europas historie. Bokan kaster nytt lys på et fascinerende kapittel i norsk og europeisk historie. Boken er lettlest, spennende og med en mengde fargeillustrasjoner og gjengivelse av malerier som ikke har vært på trykk i dette århundret.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1996