Kampen om Narvik 1940

av (forfatter), Andreas Hauge (illustratør) og Sigve Solberg (illustratør).

Ares forl. 2013 Heftet

Tidlig på morgen den 9. april 1940 fosset en armada av tyske jagere inn Ofotfjorden med Narvik som mål. Det tyske angrepet på Norge var i full gang. Den viktige malmhavnen i Narvik var et viktig mål for Hitler og den tyske krigsmaskinen. De måtte sikre seg den viktige forsyningshavnen for svensk mal slik at produksjonen av tysk krigsmateriell ikke stoppet opp. I tillegg var det viktig å komme England og Frankrike i forkjøpet. På vei inn fjorden ble de to panserskipene "Norge" og "Eidsvold" senket og mange norske marinesoldater mistet livet. Kampene flyttet seg etter hvert fra sjøen og opp i fjellene rundt byen. General Carl Gustav Fleischer mobiliserte sine norske styrker i 6. divisjonen og sammen med britiske, polske og franske styrker på bakken, i luften og på sjøen gikk han til angrep på general Eduard Dietls bergjegere som hadde forskanset seg i byen og i fjellene inn mot svenskegrensen. Kampene ble harde og nådeløse. General Fleischer og hans soldater var nær ved å nedkjempe Hitlers elitesoldater og kaste dem over grensen til Sverige, da de allierte plutselig valgte å trekke seg ut og overlater nordmennene til seg selv - og kapitulasjonen. Boken er rikt illustrert med bilder, malerier og kart.

Forlag Ares forl.

Utgivelsesår 2013

Serier Militære operasjoner (5) Militærhistorie

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Narvik

• "Ørkenkrigen - Rommels krig i Afrika 1941-1943" av Ken Ford
  • "Slaget om Atlanterhavet 1939-1945 og de norske krigsseilerne" av Marc Milner
  • "Fangene som forsvant - NSB og slavearbeiderne på Nordlandsbanen" av Bjørn Westlie
  • "Bak lukkede dører - Stalin, nazistene og Vesten" av Laurence Rees
  • "Banesår - Tirpitz og jakten på X5" av Alf R. Jacobsen