Kampen om korset i politikken

Vigmostad Bjørke 2019 Innbundet

En høyaktuell bok om farene ved å blande religion og politikk og å la de religiøse instinktene overstyre rasjonelle argumenter.

Splittelsen i Kristelig Folkeparti etter Knut Arild Hareids røde veivalg, samt konflikten mellom Hareide og Sylvi Listhaug, er utgangspunkt for denne boken. Tidligere sjefredaktør i Vårt Land, Helge Simonnes, gir en fascinerende beskrivelse av hvordan to motstridende holdninger til teologi og politikk ble en brannbombe i KrF.

Partiets problem er ifølge forfatteren ikke de politiske fargevalgene, men at ledelsen ikke har forstått alvoret i den teologiske splittelsen i Norge. Forsøkene på å forklare hva kristendemokratisk politikk er har mislykkes og partiet har mistet en stor gruppe potensielle velgere. I mange kristne miljøer er det fortsatt en oppfatning at «Guds ord må styre politikken».

Simonnes viser også hvordan de teologiske kløftene har utviklet seg internasjonalt og hvordan dette får konse- kvenser for politikken. Det er en sammenheng i støtten Donald Trump og Sylvi Listhaug får fra deler av kristen- folket i sine respektive land.

Helge Simonnes (f. 1955 i Vanylven) var sjefredaktør i Vårt Land fra 1991 til 2016. Han ga ut boken En Gud for de mange i 2016. Simonnes er fast spaltist i Dagsavisen, der han skriver i skjæringsfeltet politikk og religion. Han holder jevnlig foredrag om åndelig motivert politisk populisme.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241950261

EAN 9788241950261

• "Reformasjonen - den store historien" av Frank Aarebrot
  • "Unge år - erindringer fra århundreskiftet fram til 1940" av Einar Gerhardsen
  • "Hva visste hjemmefronten? - holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet
  • "Landet som lovet alt - min israelske reise" av Sidsel Wold
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Tatovøren i Auschwitz" av Heather Morris
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Dødevaskeren" av Sara Omar
  • "Norsk sokkel - roman" av Heidi Linde