Kampen om de nordiske landene 1

av (forfatter) og Anlaug Lia (gjendikter).

Front forl. 2011 Innbundet

981. Vi møter Svein Tjugeskjegg, sønn av Harald Blåtann, som etter en vanskelig oppvekst ender med å slå i hjel sin far for så å ta kongemakten. Faren mistet i sin tid som konge både Norge og Sverige og deler av Danmark, og Svein Tjugeskjegg vil nå vinne det hele tilbake.

År 981. Kampen om de nordiske landene beskriver en dramatisk og viktig periode med mange kon_ ikter og maktkamper. Det utvikler seg raskt til tallrike stridigheter mellom Danmark og Norge, og sørfra trues de nordiske landene av et stadig sterkere Tyskland, som ønsker mer innflytelse. I barndommmen opplever Svein Tjugeskjegg mye kritikk og irettesettelser fra sin far, Harald Blåtann. Han utvikler seg til å bli en sterk, snarrådig og viljesterk gutt. Som ung prins ender han med å slå sin egen far i hjel og overtar kongemakten. Som ung var Svein Tjugeskjegg vitne til at hans far mistet Norge, Sverige, deler av Sjælland samt den sørlige del av Jylland. Nå bestemmer han seg for å vinne det hele tilbake og kjempe for å samle et rike. Som den første i Europa, motsetter Tjugeskjegg seg kravene fra Tyskland og kaster den tyske kirke ut av Danmark. Han danner sin egen hær for å drive den tyske keiser Otto samme vei. Kampen om de nordiske landene er et resultat av mange år med research, og kan bevitne at Svein Tjugeskjegg var en langt mer betydningsfull konge i den nordeuropeiske vikinghistorien enn den allmenne historiske oppfattelse tilsier.

Forlag Front forl.

• "Eirik Blodøks" av Torgrim Titlestad
  • "Odins ulver" av Giles Kristian
  • "Warriors of the storm" av Bernard Cornwell
  • "Skuddet" av Elmore Leonard
  • "Det hvite hengslet ; Den sovendende sfinxen ; Det forseglede rommet" av John Dickson Carr
  • "Golden lion" av Wilbur Smith
  • "Ørnens bytte" av Simon Scarrow
  • "When the eagle hunts" av Simon Scarrow