Kamp til døden

Dynamo Kiev vs. Nazi-Tyskland

av (forfatter) og Erik Nordby (oversetter).

Vega forlag 2010 Innbundet

Boka beskriver en myteomspunnet fotballkamp som fant sted i 1942 i Kiev, mellom Dynamo Kiev og et lag bestående av topptrente spillere fra Luftwaffe. Bakgrunnen for denne kampen var at Dynamo-laget gjenoppsto i det okkuperte Kiev etter at mange av spillerne var tatt til fange eller deportert. Laget vinner kamper til tross for det dårlige utgangspunktet, og dette styrker kampånden blant den undertrykte befolkninga i Kiev. Kampen mellom Dynamo Kiev og nazistene kom i stand ut fra okkupasjonsmaktens ønske om å knuse opprørerne en gang for alle. Kampen blir et symbol på motstand, og konsekvensene blir brutale.

Da Hitler iverksatte operasjon Barbarossa, fosset tyske styrker østover. Ukraina ble raskt og brutalt okkupert, og i hovedstaden Kiev ble byens forsvarere tatt til fange. En rekke av disse tilhørte fotballaget Dynamo Kiev, Europas kanskje beste lag før krigen. I det okkuperte Kiev sultet befolkningen, og et stort antall mennesker ble deportert til slavearbeid. Men én mann var fast bestemt på redde ikke bare de overlevende Dynamo-spillerne, men også andre idrettsutøvere. Han sørget for å gi dem jobb, husly og brød som arbeidere på sitt bakeri. Inspirert av den karismatiske målvakten Trusevitsj, gjenoppstår Dynamo-laget under navnet Start, og en rekke kamper blir arrangert. Til tross for dårligst utgangspunkt på alle hold, vinner laget sine kamper overlegent, noe som styrker kampånden hos den undertrykte befolkningen i Kiev. Til slutt mobiliserer tyskerne sitt aller beste lag bestående av topptrente spillere fra Luftwaffe, og med en SS-offiser som dommer ønsker okkupasjonsmakten å ta knekken på de ukrainske opprørerne en gang for alle. Kampen blir et symbol på motstand, og konsekvensene blir brutale. Andy Dougan beskriver et legendarisk oppgjør der klisjeen gjøres til virkelighet - "Fotball er ikke et spørsmål om liv og død, det er langt mer alvorlig enn som så." Boken oppklarer myter og forteller hele historien om laget og forholdene i Kiev både under Stalin og den tyske okkupasjonen.

Forlag Vega forlag

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Ukraina

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

• "Krigens dagbok - Norge 1940-1945" av Per Voksø
  • "Osvald - storsabotøren Asbjørn Sunde" av Morten Conradi
  • "Vi dro mot nord - tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940 (Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal)" av Sven T. Arneberg
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Farvel Norge - utvandringen til Amerika 1825-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Kongen - Harald V av Norge" av Per Egil Hegge
  • "Den norske nasjonalsosialismen - Nasjonal Samling 1933-1945 i tekst og bilder" av Hans Fredrik Dahl
  • "Snikskytter på østfronten" av Albrecht Wacker
  • "Det hendte også her" av Jahn Otto Johansen
  • "Soldat i Waffen-SS" av Johann Voss
  • "Dramatiske år - 1986-1996" av Gro Harlem Brundtland
  • "Hver tiende mann måtte dø - fra konvoifarten under siste krig" av Per Hansson