Kammerpiken

Gyldendal 2011 Innbundet

Oslo, 1926. Hilda Cooper kommer fra England for å jobbe som dronning Mauds kammerpike. Innenfor Slottets vegger, i sterk kontrast til livet utenfor, innordnes hun i et hierarkisk samfunn av tjenere, etikette, måltider og dronningens stadige kjoleskift. Hilda Cooper ble, sammen med sin underordnede kammerpike Violet Wond, boende på Slottet under tre norske konger, fram til sin død på 1990-tallet. Romanen er basert på samtaler med folk som kjente disse to.

En roman om dronning Mauds påklederske.

Appleton House, England, 1907: Åtte år gamle Hilda Cooper sitter med dinglende bein på kjøkkenet og ser på moren som polerer en sinkvask til den skinner. Den norske dronning Maud, kong Haakon og fire år gamle prins Olav er ventet til sitt engelske feriested.
Appleton House, England, 1920: 21 år gamle Hilda Cooper har fått jobb som hushjelp på Appleton. Hun fjerner flekker fra dronningens duk med den største kjærlighet og stolthet.
Skipet Blenheim, innfarten til Oslo, 1926: Hilda Cooper betrakter Indre Oslofjord, festningen og Ekebergåsen. Et fremmed landskap. Hun har fått jobb som dronning Mauds påklederske, hennes livs reise har begynt.
Røde Kors sykehjem, Oslo, 1992: Hilda Cooper sovner stille inn, 93 år gammel. Et langt liv i Slottets tjeneste er over. Hun opplevde aldri samlivet med en mann, hun stiftet aldri familie. Men hun levde for kjolene, for minnene om dronningen, for plikten.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788205401044

EAN 9788205401044

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt person Maud Hilda Cooper

Hilda - Kammerpike
Hadde ikkje dei heilt store forventningane til denne, og det var like greit.
Enger fortel om Hilda Cooper som i 1926 kjem til Oslo for å arbeide for dronning Maud som kammerpike.
Eg er ikkje spesielt oppteken av livet ved hoffet, men, hadde likevel venta meg litt meir enn dette.
Opplevde innhaldet som oppstykka og lite engasjerande. Eit liv som er så sterkt prega av kjolar og staffasje verka kjedelig på meg. Men, det må ha vore viktig for Hilda Cooper, sidan ho valde å forsake ganske mykje etterkvart for å bli i jobben.
(Må elles tilstå at det var namnet på hoffdama som fekk meg til å kjøpe boka.... :-D)
Min kar: 3 ..og den er svak

Har träffat författaren men avbröt läsningen detta till trors eftersom jag tyckte att boken var tråkig.
Nu ska jag göra ett nytt försök eftersom jag gillade henne som person...

Telefoner kom fra den samme verdenen som ulykker. Ingen ringte i telefon for å informere om at de var lykkelige.

Hilda foldet hendene over dynen og ba Gud om i større grad å lære å forstå sammenhengen mellom hva folk sa og hva de mente. Eller enda viktigere: hva folk sa og hva de gjorde.

Dronningens tilstelninger, oppgaver eller besøk var urskiven deres, og antrekkene var viserne som tikket og tikket.

Men Hilda svarte ikke, for nå hadde den ene tanken avfødt en ny: Om Violet brydde seg like mye om å bli forstått, som hun selv gjorde? Tenk om hun også strevde med å finne ut av ordenes betydning, skille spøk fra alvor, tolke hentydninger og finne utveier fra ubehagelige spørsmål eller tanker hun ikke visste hvor hun skulle gjøre av?
Holdt søstrene hennes også på slik, og moren? Til og med dronningen? Hva om hele verdens to milliarder mennesket holdt på sånn, å tolke, si noe annet enn de egentlig mente, å gjemme unna ord, frykte dem, ikke forstå den egentlige betydningen. Hvis svaret var ja, så betydde jo nær sagt alt noe annet enn det som ble sagt. Da var det ikke rart mennesker som i tillegg snakket forskjellige språk, misforstod hverandre. Men i så tilfelle var hun heller ikke alene om å være usikker på hvordan man skulle ordlegge seg for å bli forstått. Nei, det var langt enklere å forholde seg til oppgaver, og å utføre dem med perfeksjon etter grundige instrukser, gjentatt så mange ganger at hendene til slutt løp med tilnærmet automatiserte bevegelser, over et hvilket som helst plagg.

Lettere (dame)underholdning som ikke krever mye å lese - bare kos :-)

Dette er bøker som på ulike måter har gjort inntrykk, og har som har gitt meg gode leseopplevelser i 2011. Kommentarer om hver bok! Rekkefølgen er tilfeldig.

Jeg har noen bøker i hylla som jeg ønsker å lese, og selvom det kommer nye bøker i løpet av et år som ofte overtar interessen min skal jeg ta tak i noen av skattene jeg allerede har. Også liker jeg lister veldig godt! Listen er en blanding av nytt og gammelt, stort og smått, norsk og utenlandsk. Det kommer til å bli et allsidig år! Jeg gler meg!

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

• "Huset Dilberne - roman" av Fay Weldon
  • "Eplehagen - roman" av Marianne Storberg
  • "Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap" av Romain Puértolas
  • "Veien over klippene - roman" av Gøril Emilie Hellen
  • "Marmor" av Toril Brekke