Kamel uten filter

av (forfatter) og Cathrin Gram (oppleser).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

«Vi har hatt tre ledere på fem år. Hvor lenge har du tenkt til å bli?»

Ti måneder tok det. Så var hun ferdig som kommunaldirektør i Oslo kommune.

I et stappfullt auditorium på Blindern sitter hun, Hilde Skjæret, eller Feilskjæret som Riksavisen kalte henne. Det er oppstart av masterprogrammet «Makt ; Verdighet».

Et plaster på såret. Hildes avgang som leder i Oslo kommune var alt annet enn verdig. Det hjalp ikke med mager trøst fra Oskar, ektemann nummer tre.

Noen rader foran Hilde sitter Brage O. Jensen, gravejournalisten i Riksavisen. To utmerkelser har han fått for sitt arbeid. Han trodde han snart skulle innkassere sin tredje pris. Men slik skulle det ikke gå.

«Kamel uten filter» er en kritisk samtidsroman om å gå seg vill midt i livet, om fraskrivelse av ansvar, skjulte konflikter og maktkamper på arbeidsplassen.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Omtalt sted Oslo

Boken "Kamel uten filter" har en undertittel på forsiden, "Makt kan være helseskadelig og avhengighetsskapende" som følges opp på baksiden med utsagnet "Alle ledere faller". Boka leverer delvis på tittelen ved å være en roman om makt og det å falle fra makt eller bruke makt for å få andre til å falle. Det som pirret meg til å lese denne boken er tanken på hvilke personlige erfaringer Anita Krohn Traaseth har lyst til å dele med oss lesere og som har motivert henne til å skrive en slik bok. En bok der en y kommunaldirektør "Feilskjæret" faller i offentligheten fordi hun ikke er forberedt på maktspillet i offentlig sektor. Jeg har lest at Anita Krohn Traaseth i et intervju om boken blir spurt om hun selv har falt, og hun svarer da at hun ikke har falt fra makt men fra egne idealer. Forelesere på et masterstudie i "Makt og verdighet" siterer mange store romaner, tenkere og klisjeer om makt. Forelesningen bidrar til en oppvåkning og erkjennelse hos romanens hovedpersoner som gis mulighet til å reflektere med flere perspektiver over egen lederkarriere. Boka er lettlest og lettglemt men underholdende.

Bøker lest i 2019

Bøker jeg har lest/hørt i 2020.

Bøker jeg har lest i 2021

• "Fisken på disken - om å ta valg" av Anita Krohn Traaseth
  • "Men størst av alt er begjæret - kjøttets higen i liv og litteratur" av Sissel Gran
  • "Egne rom - roman" av Line Baugstø
  • "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen
  • "Noveller i utvalg" av Tove Ditlevsen
  • "Verdens viktigste begivenhet - roman" av Viktoria Lindberg