Kald krig, hemmelig hær

stay behind i Norge

Pax 2016 Innbundet

Hvor mye kontroll kan demokratiet gi slipp på før det mister seg selv?

Under trusselen om et sovjetisk angrep planla Forsvaret for livet under okkupasjon: Hemmelige krigere ble rekruttert blant sivilister og trent opp, depoter med våpen og sprengstoff lagt over hele landet, og planer ble lagt for spionasje, sabotasje og redning bak fiendens linjer. I hemmelighet ikke bare for allmennheten, men også langt på vei for politisk og militær ledelse - så få som overhodet mulig skulle kjenne til planene. Og man nøyde seg ikke med å planlegge for en en fortsatt motstand etter at landet var okkupert: Norske Stay Behind-agenter tok seg også inn i Sovjetunionen for å spionere, og bidro til å kartlegge og overvåke norske kommunister i fredstid.
Forfatteren nøster opp historien gjennom kjente og ukjente skriftlige kilder, og finner frem til muntlige kilder på innsiden av organisasjonen. Når vi nå kan være på vei inn i en ny kald krig, melder spørsmålet seg: Hvordan ser Forsvarets okkupasjonsberedskap ut i dag? Er Stay Behind helt avviklet?

Forlag Pax

Utgivelsesår 2016