Kafkas beste

av (forfatter), Trond Winje (oversetter), Carl Fredrik Engelstad (oversetter) og Arild Vange (oversetter).

Gyldendal 2006 Heftet

Prosessen: Beretningen om Josef K., som blir arrestert tidlig en morgen, uten å vite hva det er han har gjort galt, er en besettende skildring av menneskets angst og fremmedfølelse. Slottet: Romanen om hovedpersonen K. og hans marerittaktige opplevelser i en landsby som ligger ved foten av et slott. Fortellinger i utvalg inneholder Dommen, Fyrbøteren, Forvandlingen, I straffekolonien, En landsens lege, En sultekunstner og Betraktning. Boka inneholder også noen tekster fra Kafkas etterlatte fortellinger og skisser, og aforismer i utvalg.

Høsten 1991 ble Franz Kafkas Prosessen kåret til «Århundrets bok» av en gruppe litteraturkyndige personer i Norge. Beretningen om Josef K., som en morgen blir arrestert uten å få vite hvorfor, er en besettende skildring av menneskets angst og fremmedfølelse. Slottet er ikke mindre angstfylt og ruvende. Men mange av Franz Kafkas fortellinger er også blant høydepunktene i verdenslitteraturen. Her foreligger et utvalg av de aller sterkeste.Til slutt i boken følger bonustekster: et utvalg av Franz Kafkas beste sitater. Og en biografisk oversikt over viktige hendelser og utgivelser i forfatterens liv.Franz Kafka ble født i Praha 3. juli 1883. Han var forlovet to ganger, men giftet seg aldri. Som forfatter kom han tidlig inn i kretsen omkring Franz Werhel og Max Brod, men han var ikke ivrig på å utgi det han skrev. Han ga motvillig ut noen små fortellinger. Flesteparten av verkene sørget Max Brod for å få utgitt etter hans død i 1924, til tross for at han hadde lovet å brenne manuskriptene.Skrevet om serien Forfatternes beste:Terningkast 6. «Anbefales for alle med et snev av litterær interesse!»Odd Erik Hagen, Oppland Arbeiderblad

Utgivelsesår 2006

• "Begrepet angst" av Søren Kierkegaard
  • "Samlade dikter" av Edith Södergran
  • "De besatte" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Galskapens historie - i opplysningens tidsalder" av Michel Foucault
  • "Glassperlespillet - forsøk på en beskrivelse av magister ludi Josef Knechts livsløp samt Knechts efterlatte skrifter" av Hermann Hesse
  • "Lyrikkens liv - innføring i diktlesning" av Christian Janss
  • "Hertug Hans - en novelle" av Jens Bjørneboe