Kafeen på Roscarbury Hall

av (forfatter) og Line Gustad Fitzgerald (oversetter).

Bazar 2017 Heftet

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788202566807

EAN 9788202566807

Omtalt sted Irland

Det tok tid før jeg virkelig kom inn i denne romanen, at jeg ikke med meg årstallet på den første linja gjorde ikke saken bedre da jeg synes det var svært uklart når det hele fant sted. Det var i mitt hode temmelig usannsynlig at noe slikt skulle skje i dag, men hovedhandlingen var altså lagt til i dag. Joda, den tok seg opp etterhvert og var grei nok tidtrøyte, men ikke en roman man sitter igjen med i magen lenge etterpå, dessverre.

Jeg lurte litt på om jeg hadde vært for streng da jeg lot terningen lande på totallet for denne boka. Men etter å ha begynt på Byens spor - Maj av Lars Saabye Christensen, har jeg god samvittighet. Det er forskjell på gode og dårlige forfattere. Stor forskjell!

En av bokomtalene på omslaget hevder at romanen bidrar til å "kaste lys over en mørk del av Irlands nyere historie". Jada, temaet er ikke uinteressant, men når forfatteren dynger på med absolutt alle klisjeene vi kjenner fra "ekte dameromaner", blir det i meste laget. Utroskap, sykdom, selvmord, bygdesladder, uvennskap - alle ingrediensene er der. Overkill! I tillegg er fortellingen dårlig strukturert og språket stedvis klønete. (Det siste bør nok oversetteren ta noe av ansvaret for.) Skjønner ikke hvorfor jeg gadd å lese ut boka.

Denne var da ikke så ille som fryktet. Ut fra dårlige terningkast var det bare så vidt jeg turde begynne på den....! Dette er debutromanen til Ann O'Loughlin, og den halter en del i begynnelsen, synes å merke at hun er litt uerfaren i forhold til å la leseren få forståelse av hvor vi er i tid. Og troen på at to søstre kan bo under samme tak i årtier uten å snakke til hverandre - bare skrive lapper, er tynn. Men historien om den amerikanske kvinnen som har reist Irland for å finne sin biologiske mor, og blir årsaken til at gamle og temmelig grusomme hemmeligheter kommer til overflaten i det lille samfunnet, - er fin og til tider rørende. Fin sommerbok :) og fortjener terningkast 4.

• "Den magiske hagen" av Kelly Bowen
  • "Vertshuset Rose Harbor" av Debbie Macomber