Just like you

Viking 2020 Heftet

The person you are with is just like you: same background, same age, same interests. The perfect match. And it is a disaster.

Then, when and where you least expect it, you meet someone new. You seem to have nothing in common and yet, somehow, it feels totally right.

Nick Hornby's brilliantly observed, tender but also brutally funny new novel gets to the heart of what it means to fall surprisingly and headlong in love with the best possible person - someone who is not just like you at all.

Forlag Viking

Utgivelsesår 2020

Husker du innledningen av Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg? Den begynner med å slå fast at 1990 er fortid (boka kom i 2003), i en lang og berømt innledning. Nick Hornby skriver ikke en slik åpning i denne boka, men jeg kom likevel til å tenke på Renbergs bok. Som Renberg skriver Hornby om en fortid som er nær, men definerer likevel at det er FORTID, ikke nåtid.

Nick Hornby prøver å gape over mye, uten at jeg som leser synes at jeg sitter og ser på en mann som holder på å få kjeven ut av ledd. Det er godt gjort, for her handler det om klasse, rase, Brexit, Trump, London, generasjoner og utenforskap. Dårligere forfattere ville ha mislyktes. Skal jeg kalle det et portrett av en nasjons skjebne-år (Brexit-året 2016), for å være litt pompøs? Noe sånt.

Denne romanen minner meg litt om Sally Rooneys Samtaler med venner. Også der handler det om kjærlighet på tvers av generasjoner (og i begge bøkene drar hovedpersonene på et tidspunkt på ferie til et sommerhus med svømmebasseng). Joseph (22) og Lucy (42) forelsker seg og innleder et forhold. Han jobber i slakterbutikk og hun er engelsklærer med to barn.

Det meste av boka handler om samtalene mellom dem, og hvordan omgivelsene reagerer på forholdet. Jeg synes Nick Hornbys bipersoner til tider kan mangle litt kanter, at de blir litt rekvisitter som skal målbære et synspunkt mer enn at de føles som mennesker av kjøtt og blod. Men hovedpersonene Lucy og Joseph er til gjengjeld nydelige. Som leser skjønner jeg ikke helt tiltrekningen mellom dem, men akkurat nok til at jeg tror på den.

Bøker jeg har lest i 2022

• "Lærerinnens sang - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Et norsk hus - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Serotonin" av Michel Houellebecq
  • "Historie om et ekteskap - roman" av Geir Gulliksen
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Vingebelastning" av Helga Flatland
  • "Så mye hadde jeg - roman" av Trude Marstein