Jungelboka

1981 Innbundet

På flukt fra tigeren Shere Khan blir indiske Mowgli etterlatt i jungelen av sine foreldre. En ulv tar ham til seg, og han vokser opp blant dyrene der. Bjørnen Baloo og den sorte panteren Bagheera lærer ham jungelens lov, og snart er han i stand til å uttrykke seg på dyrs vis. Men så vender Shere Khan tilbake. Med tigeren i hælene legger Mowgli og Bagheera ut på veien mot menneskelandsbyen.

Utgivelsesår 1981

ISBN13 9788205131842

EAN 9788205131842

Serier Gyldendals gode Jungelboken (1)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted India

Rudyard Kipling var en mann full av poesi og visdomsord, og Jungelboken er uten tvil noe av det beste han skrev. Uten at jeg i grunnen har Jungelboken eller noe annet av Kiplings forfatterskap som favorittlesing, så må jeg likevel innrømme at han er verdt å lese! Han skildrer Indias dype regnskoger og Mowglis hverdag blant dyrene på en UNIK måte.

Jungelboken er eit knippe forteljingar om menneske, dyr og natur frå slutten av 1800-talet, og for dei fleste er handlinga lagt til India. Ei forteljing er om selar i Beringhavet, ein kan kanskje argumentere med at denne ikkje passar inn i ei «jungelbok», men stil- og handlingsmessig heng den godt saman med dei øvrige. Det er mulig at historiene er tiltenkt ein yngre lesargruppe, men det er ikkje vanskeleg for ein vaksen lesar å finne ting å glede seg over.

Dei fleste har kanskje sett teiknefilm-klipp eller lest teikneseriar av Disney sin variant av Jungelboken, og som berre tek føre seg historiene om Mowgli, ein figur som gjeng att i omlag halvparten av forteljingane i boka. No har eg ikkje sett anna enn klipp frå filmen, men eg vil tru Kipling sin historie er langt mørkare og blodigare enn Disney sin variant. Som spedbarn kjem Mowgli bort frå foreldra i jungelen, og blir adoptert av og veks opp saman med ein ulvefamilie. Sidan han er eit menneskebarn blir han etterkvart kasta ut av flokken, og søker inn i landsbyen. Men han blir snart uglesett i landsbyen, og må flykte frå den også. Dermed blir han ståande utanfor både ulve- og menneske-samfunnet. Problematikken med å bli en framand mellom sine eigne er veldig godt skildra av Kipling.

Mellem dei historiene som ikkje handla om Mowgli likte eg best «Hennes høyhets tjenere», der ulike dyr som gjer teneste i ein engelsk militærstyrke reflekterer over oppgåvene sine, innbyrdes rang seg imellom, og forholda dei har til menneska i militærstyrken. Fornøyeleg raljering over kadaverdisiplin.

Alt i alt er det vel verdt å bruke tida det tek å lese igjennom desse historiene.

Jeg vet akkurat nok til å være engstelig, og ikke nok til at jeg tør gå likevel.

One of the beauties of Jungle Law is that punishment settles all scores. There is no nagging afterwards.

Her sitter vi høyt oppi treet på rad
og legger planer blant blomster og blad
Drømmer om ting vi snart skal få gjort
om noen minutter, i hvert fall fort
Noe vidunderlig, klokt og briljant
når bare vi prater, så blir det nok sant.

Det å skremme en mungo er noe av det vanskeligste som finnes, for han er full av nyskjerrighet fra topp til tå. Alle mungoers motto er "Løp og finn det ut"

Hvis ikke jeg drar til Rio
og ser hva jeg aldri så-
Reis rett - reis rett til Rio-
reis rakt og rett til Rio!
Å, gid jeg fikk reise til Rio
før jeg blir gammel og grå!

Rudyard Kipling (Hvorledes armadilloen ble til)

Bøker med handling fra India eller om indere

Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.

Vinnere av nobelprisen.
Nobelprisen ble ikke utdelt i 1914, 1918, 1935 og 1940-1943. To personer mottok prisen i 1904, 1917, 1966 og 1974.

Dyrene synes det var urettferdig at jeg bare lagde fugl og fjær-liste. Så, dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har dyr eller pels i tittelen. Eller på coveret.

Når man jobber på bokavdelingen er det fort gjort å få med seg noen bøker, og kanskje mange man ellers ikke ville kjøpt.

• "Peter Pan" av Camilla Stendov
  • "Det vesle huset på prærien" av Laura Ingalls Wilder