Jungelboka

av (forfatter), Kari Skjønsberg (oversetter) og NRK Radioteatret (utgiver).

NRK 2008 CD

På flukt fra tigeren Shere Khan blir indiske Mowgli etterlatt i jungelen av sine foreldre. En ulv tar ham til seg, og han vokser opp blant dyrene der. Bjørnen Baloo og den sorte panteren Bagheera lærer ham jungelens lov, og snart er han i stand til å uttrykke seg på dyrs vis. Men så vender Shere Khan tilbake. Med tigeren i hælene legger Mowgli og Bagheera ut på veien mot menneskelandsbyen. Med blant andre Harald Heide Steen, Odd Borg, Astrid Sommer, Per Gjersøe, Rold Søder og Arne Bang-Hansen.

En av de store klassikerne blant barnetimehørespillene. Historien om Mowgli som blir borte i jungelen for så bli funnet av en ulvefamilie med hvalper er en både spennende og rørende historie. Alle dyrene er ikke like velvillige overfor denne menneskehvalpen. Mest ondsinnet er tigeren Shere Kahn. Men med hjelp av panteren Baghera og bjørnen Baloo og ulvefamilien vokser Mowgli opp og blir et viktig "dyr" i jungelen.

Forlag NRK

Utgivelsesår 2008

Format CD

Serie Et hørespill fra NRK lørdagsbarnetimen

Omtalt sted India

Hørespill fra 1961. Jeg hørte den sammen med ungene. Det er såpass lenge siden jeg leste Jungelboka av Kipling at jeg faktisk er usikker på hvor fri dramatiseringen er? Denne versjonen er utvilsomt mer tro mot orginalen en Disney sin versjon. Likte den godt, fin dramatisering og rimelig høretid (1 time og 40 minutter) for barn.

• "Pollyanna" av Eleanor H. Porter
  • "De fires tegn - kriminalroman" av Arthur Conan Doyle
  • "Den hule mannen" av John Dickson Carr
  • "Hei, det er meg! - ikke la meg bli alene igjen her" av Nina Elisabeth Grøntvedt
  • "Vaffelhjarte - Lena og eg i Knert-Mathilde" av Maria Parr
  • "Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje" av Jo Nesbø